Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli
Muut

Salla Fagerströmin Kymmenen kirveeniskua -kirjan esittelytilaisuus

Ida Saarisen tarina on kylmäävä true crime -mysteeri Selkämeren saaristosta, joka avaa samalla näkymän kuurojen epätasa-arvoiseen kohteluun ja puutteelliseen oikeusturvaan Suomen historiassa.

Toimittaja Salla Fagerström törmäsi yli sata vuotta vanhaan rikosuutiseen, jonka mukaan kuuro piikatyttö Ida Saarinen souti joulukuun pimeydessä syrjäiselle luodolle ja tappoi vanhan mökinmuorin kirveellä. Vaiheikkaan oikeudenkäynnin jälkeen hänet tuomittiin julmasta ryöstömurhasta elinkautiseen. Saarinen tunnusti kuulusteluissa murhan. Mutta ovatko asiat todella sitä, miltä näyttävät? Sykeröisessä oikeudenkäynnissä selviää viitteitä siitäkin, että saarella oli murhayönä joku muukin. Mutta kuka?

Kirjassa sukelletaan syvälle pienen kyläyhteisön julkisiin salaisuuksiin. Samalla Salla Fagerström kuvaa kuurojen elämää ja karua kohtelua, jota he ovat joutuneet kokemaan kautta historian. Heidän kanssaan ei osattu kommunikoida ja oikeudenkäynneissä tulkeiksi saatettiin värvätä heikosti viittomakieltä osaavia. Kuurojen historia on täynnä surullisia esimerkkejä siitä, kuinka kuuroja on pyritty alistamaan ja muuttamaan kuulevien kaltaisiksi. Rotuhygieenisin perustein tehdyt steriloinnit ja viittomakielen kieltäminen kuuroilta ovat näistä hirvittävimpiä.

Alustava ohjelma

Tilaisuuden avaus
Kuurojen Liitto ry

Kustantajan puheenvuoro

Kymmenen kirveeniskua: osa vääryyksien historiaa
Toimittaja Netta Keski-Levijoki haastattelee kirjailija Salla Fagerströmiä

Kakkua ja kahvia

Tilaisuus on avoin kaikille, lämpimästi tervetuloa mukaan! Tarjoilujen vuoksi pyydämme ilmoittautumaan etukäteen oheisella lomakkeella.

Tilaisuudessa on myös mahdollisuus ostaa kirjaa.

Tilaisuuden kielinä ovat suomalainen viittomakieli ja suomi.

Salla Fagerström (s. 1980) on toimittaja, käsikirjoittaja ja tietokirjailija. Tv-käsikirjoitusten lisäksi hän on kirjoittanut mm. elämäkerran ihmisoikeusvaikuttaja Liisa Kauppisesta sekä kaksi teosta kuurojen historiasta. Fagerström toimii Suomen Kuurojen historiaseura ry:n puheenjohtajana ja hän on valtioneuvoston asettamassa kuurojen ja viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessia valmistelevassa työryhmässä. Työryhmän tavoite on valmistella ja käynnistää valtiollinen sovintoprosessi kuuroihin kohdistuneista syrjinnästä ja oikeudenloukkauksista Suomen historiassa.

Lisätietoja tapahtumasta

Tiina Vihra

Tiedottaja
Henkilö ottaa vastaan puheluja Henkilö ottaa vastaan tekstiviestejä Henkilö ottaa vastaan WhatsApp-viestejä, videoviestejä ja videopuheluja