Längd: 06:24
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 9.12.2022

Nya ungdomsutskottet och hederspriset

Ungdomsmötet 2022 för Finlands Dövas Förbunds ungdomsarbete arrangerades i Ljusa huset den 26 november. Man presenterade en översikt av fjolårets verksamhet och funderade på riktlinjer och önskemål för nästa verksamhetsplan. Mötet valde också ett nytt ungdomsutskott.

Vid mötet överräcktes också det årliga hederspriset till en frivillig som verkat förtjänstfullt inom barn- och ungdomsverksamheten. I år föll valet på Henna Syrjälä för hennes värdefulla och inspirerande frivilligarbete för barn och unga i Jyväskyläområdet och Mellersta Finland. Klicka på länken intill för att se videon från prisutdelningen. Varma gratulationer till Henna!

Stea har publicerat sina förslag till fördelning av understöd 2023

Social- och hälsovårdsorganisationernas understödscentral (Stea) har publicerat sitt förslag till fördelning av understöd för 2023. Enligt det föreslås Finlands Dövas Förbund få sammanlagt 2 657 540 euro nästa år. Det allmänna understödet till förbundet är 945 000 euro, vilket är 55 000 euro mindre än vad förbundet ansökt om. Förbundet är ändå nöjt med fördelningsförslaget som helhet.

De riktade verksamhetsunderstöden används till att finansiera förbundets regionarbete, utvecklingen av dövas tillgång till information, kamratkurser och ordboksarbetet. Vi på förbundet är speciellt glada över beslutet om pengar från programmet Platsen är ledig, vilket gör det möjligt att anställa en döv ungdom för ett år.

Enligt förslaget får förbundets medlemsorganisationer 30 000 euro i understöd, vilket är samma belopp som under tidigare år. Till textsamtalstjänsten föreslår Stea 262 500 euro i understöd. Det här tryggar en fortsättning av tjänsten efter årsskiftet, men inte för hela nästa år. Det är fortfarande oklart vilken myndighet som ska ha hand om tjänsten i fortsättningen.

Grundlagsutskottets betänkande om tillämpningen av språklagstiftningen

Riksdagens grundlagsutskott har blivit klart med sitt betänkande som gäller regeringens berättelse om tillämpningen av språklagstiftningen 2021. Berättelsen tar upp hur de språkliga rättigheterna tillmötesgåtts i fråga om finska och svenska, men dessutom andra minoritetsspråk som teckenspråken. Teckenspråken tas upp i berättelsen i synnerhet ur småbarnspedagogikens och den grundläggande utbildningens perspektiv. I sitt betänkande om teckenspråkslagen anser utskottet att det är viktigt att trygga möjligheterna att få tillräcklig undervisning i teckenspråk för alla barn och deras familjer. På så sätt säkerställer man att barnets rätt till ett eget språk tillgodoses och hela familjen får möjligheter till en fungerande växelverkan på ett gemensamt språk.

I berättelsen redovisas också för det finlandssvenska teckenspråkets senaste utveckling. Utskottet fäster speciell uppmärksamhet vid teckenspråksanvändarnas ställning. Det anser att man har lyckats förbättra teckenspråkigas språkliga rättigheter, men att de inte ännu heller tillmötesgås till alla delar. Det återstår ännu en del att göra till exempel när det gäller tolkning till teckenspråk.

Riksdagens grundlagsutskott har som teckenspråksexperter hört Finlands Dövas Förbunds verksamhetsledare Markku Jokinen, specialsakkunniga Marika Rönnberg och verksamhetsledaren för Finlandssvenska teckenspråkiga, Magdalena Kintopf-Huuhka.

Teckenspråkiga biblioteket vill ha respons

Teckenspråkiga biblioteket behöver just din respons för att utveckla sin verksamhet! Eftersom biblioteket fungerar uteslutande på nätet kommer personalen endast sällan åt att träffa kunderna ansikte mot ansikte. Därför har biblioteket ordnat en kundenkät som du kan besvara genom att klicka på länken intill. Alla frågor och svarsalternativ finns också på teckenspråk. Svara gärna på frågorna så kan vi betjäna dig ännu bättre än hittills!

Diaks tolkutbildning flyttas till Helsingfors

Diaks tolkutbildning för teckenspråk och talstörning och övrig verksamhet på campuset i Åbo kommer att flyttas till campuset i Helsingfors under nästa år. Det här betyder att i den gemensamma antagningen våren 2023 redan kommer att rikta sig till studerande i Helsingfors. I Åbo utbildas både tolkar för teckenspråkiga och personer med talstörning och i viss mån också kontakttolkar. Orsaken till förändringen är bland annat Diaks skärpta ekonomiska situation.

Pricka in HELsign i kalendern!

Det teckenspråkiga kulturevenemanget HELsign arrangeras för sjätte gången nästa år den 26 mars! HELsign bjuder på teckenspråkiga uppträdanden, pyssel och andra trevliga aktiviteter! Alla är välkomna, både stora och små, döva och hörande. Evenemanget är gratis och tolkas till finska. Programmet publiceras närmare evenamngstidpunkten. Pricka in det färdigt i kalendern!

Nyhetsöversikt återkommer i Januari! Vi önskar alla god jul och gott nytt år!