Adress om döva tolkars ställning

Enligt adressen diskrimineras döva tolkar och den rådande situationen är ohållbar också för döva med nedsatt syn och för dövblinda.

Finlands Dövas Förbund rf, Finlands Dövblinda rf, Språkexperter rf, Diakoni-yrkesskolan, Humanistiska yrkeshögskolan, Finlandssvenska Teckenspråkiga rf samt döva tolkar och deras arbetsgivare har tagit initiativ till en gemensam adress

Döva tolkars ställning i FPA:s tolktjänster

Bakgrunden till adressen är den diskussion som döva tolkar, tjänsteproducenter och anordnare av tolkutbildning har fört om att FPA:s förmedlingscentral sedan hösten 2021 har minskat antalet tolkningsuppdrag för döva tolkar.

De döva tolkar som FPA:s tolktjänst har till sitt förfogande har yrkeshögskolexamen och är till utbildningsnivån lika kompetenta yrkestolkar som sina hörande kolleger. Döva tolkars starka sida är en bredare färdighet i – ofta flera – teckenspråk. De har också ett mångsidigare språkligt kunnande och en förmåga att modifiera tolkningen efter mottagarens behov.

I adressen krävs att FPA ska fullgöra de skyldigheter som ingår i grundlagen, diskrimineringslagen, FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och lagen om tolkningstjänst och sluta diskriminera döva tolkar i fördelningen av uppdrag utgående från beställningarna som FPA:s förmedlingscentral tar emot. Diskrimineringen drabbar indirekt också de döva med nedsatt syn och de dövblinda som är vana att anlita en döv tolk och som därför har lagt till flera döva tolkar på sina egna tolklistor.

Adressen finns på finska, svenska och på finlandssvenskt och finskt teckenspråk.