5 viktiga åtgärder:
- Välfärdsområdets social- och hälsovårdstjänster utvecklas i samarbete med teckenspråkiga för att säkerställa tjänsternas kvalitet och tillgänglighet.
- Teckenspråkigas tillgång till information tryggas med information på teckenspråk; särskilt i kriser och farliga situationer ska informationstillfällen ha teckenspråkig tolkning.
- Alla digitala tjänster ska vara tillgängliga också för teckenspråkiga.
- Äldre teckenspråkigas behov av tjänster kartläggs, varefter man tillsammans med samarbetsparterna utreder var och hur tjänsterna ordnas.
- Man säkerställer att det finns klara anvisningar för när till exempel sjukhusen ansvarar för tolkningstjänsten och hur tolkningen beställs.*
* Enligt teckenspråksbarometern 2020 var 87 % av teckenspråkigas ärendesituationer sådana där myndigheten eller tjänstepersonen inte handlade i enlighet med lagstiftningen och kunden var tvungen att beställa tolk själv.