Textning: Suomi
Språk: Finskt teckenspråk
Annat

Finlands Dövas Förbund med i Pride 2023-evenemanget

Finlands Dövas Förbund är i år en samarbetspartner till Pride 2023-evenemanget! 🏳️‍🌈

Vi deltar i Helsinki Pride-marschen lördagen den 1 juli, och förbundet har sin egen plats där vi välkomnar teckenspråkiga! Marschen bildas av grupper, organisationer och företag. I marschens slut finns det utrymme för privatpersoner att ansluta sig till den glada paraden.

Sammankomsten för Pride-paraden börjar kl. 11:00 vid Senatstorget. Paraden börjar kl. 12:00. Var vänlig och notera att det kan vara långsam framfart på vissa delar av paraden, särskilt i början, på grund av det stora antalet människor. Paraden startar vid Senatstorget och slutar vid Brunnsparken.

Dövförbundets promenadblocknummer är 7, vilket innebär att vi kommer att gå framför Forum-lastbilen. Se kartbilden nedan för att hitta vårt samlingsområde som är markerat med en svart stjärna.

Om paraden

I år kommer paraden att bestå av 15 lastbilar och över hundra förhandsanmälda grupper, organisationer och företag. Självklart kommer tusentals människor att ansluta sig till paraden på plats.

Paradens rutt: Senatstorget > Alexandersgatan > Mannerheimvägen > Norra Esplanaden > Fabiansgatan > Södra Magasinsgatan > Kaserngatan > Jungfrustigen > Brunnsparken. Längden på paradens rutt är cirka 2,8 km.

Efter paraden

Efter marschen blir det en informell sammankomst i Brunnsparken. Dövförbundet ansvarar inte för programmet efter paraden.

Viittomakielialan Osuuskunta Via kommer i samarbete med Helsinki Pride att tolka parkfestens scenprogram till finskt teckenspråk. Dessutom kommer teckenspråkig artist Silja Ruonala att framföra sin teckenspråkig översättning av en musikframträdande.

Ses vi på paraden? 🌈

Mera information om evenemanget

Netta Keski-Levijoki

Redaktör-producent