Längd: 01:20
Textning: Finska
Språk: Finskt teckenspråk

Teckenspråksdagen firas den 12.2.

Vi firar Teckenspråksdagen, våra nationella teckenspråks egna festdag, den 12 februari. Dagen uppmärksammas med ett webbinarium och ett eget evenemang för barn.

Det finska och det finlandssvenska teckenspråkens dag firas med ett webbinarium organiserat av Finlands Dövas Förbund den 12 februari klockan 12.00–15.00. Webbinariet behandlar bland annat det finlandssvenska teckenspråkets revitaliseringsprogram, kampanjen ”Vi tecknar tillsammans 2024” och forumet för minoritetsspråk i Finland. Alla är varmt välkomna att delta, evenemanget är tolkat.

Under webbinariet offentliggörs även vinnaren av hederspriset Årets teckenspråksbragd 2023. Priset tilldelas en person eller organisation som har arbetat för teckenspråkigas språkliga rättigheter i Finland, främjat ställningen för finländska teckenspråk och synliggjort teckenspråken.

Ett eget evenemang för barn

Dagen firas också i förväg lördagen den 10 februari klockan 12.00–15.00 med evenemanget ”Barnens teckenspråksdag”, som arrangeras av Ursa Minor i Annantalo, Helsingfors. Evenemanget lämpar sig särskilt för barn under skolåldern, men alla är välkomna att delta i det roliga evenemanget! Mer information hittar du via länken intill.

Anmäl ditt eget evenemang till oss!

Om du känner till andra evenemang kring Teckenspråksdagen kan du anmäla dem till oss så lägger vi till dem i evenemangskalendern. Kontakta informatören Tiina Vihra: tiina.vihra@kuurojenliitto.fi.