Kesto: 01:20
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Viittomakielen päivää juhlitaan 12.2.

Kansallisten viittomakieltemme omaa juhlapäivää, Viittomakielen päivää, vietetään 12. helmikuuta. Päivää juhlistetaan webinaarissa ja lasten omassa tapahtumassa.

Suomalaisen ja suomenruotsalaisen viittomakielen päivää juhlistetaan kaikille Kuurojen Liiton järjestämässä Viittomakielen päivän webinaarissa 12.2. klo 12.00-15.00. Aiheina ovat muun muassa suomenruotsalaisen viittomakielen elvytysohjelma, Viitotaan yhdessä 2024 -kampanja ja vähemmistökielifoorumi. Webinaariin ovat kaikki lämpimästi tervetulleita, ja tilaisuudessa on tulkkaus.

Seminaarissa julkistetaan myös tunnustuspalkinto vuoden viittomakieliteosta 2023. Tunnustuspalkinto myönnetään henkilölle tai taholle, joka on ajanut viittomakielisten kielellisiä oikeuksia Suomessa, edistänyt Suomen viittomakielten asemaa ja nostanut viittomakieliä näkyville.

Oma tapahtuma lapsille

Päivää juhlistetaan jo ennakkoon lauantaina 10.2. klo 12-15 Ursa Minorin toteuttamassa Skidien viittomakielen päivä -tapahtumassa Annantalossa, Helsingissä. Tapahtuma soveltuu erityisesti alle kouluikäisille lapsille, mutta kaikki ovat tervetulleita nauttimaan hauskasta tapahtumasta! Lisätietoja oheisesta linkistä.

Välähdyksiä uudesta Kuurojen museosta

Viittomakielen päivänä 12.2. järjestetään myös klo 16.00–17.00 etätilaisuus, jossa kerrotaan ensi syksynä Valkeassa talossa avattavasta uudesta Kuurojen museon näyttelytilasta. Museota suunnitellaan tällä hetkellä, ja nyt esitellään museon tärkeimpiä teemoista ja suunnitelmia. Esittelyn jälkeen on aikaa kysymyksille ja keskustelulle. Tilaisuudessa on tulkkaus viittomakielelle.

Tilaisuus järjestetään etänä Teams-alustalla ja on maksuton. Tapahtumaan pääsee osallistumaan tästä linkistä.

Katso, kuuro! -näyttelyn viittomakielinen opastus

Viittomakieliset opastukset jatkuvat jälleen Kulttuurikeskus Caisan galleriassa. Taiteilijat Aino Laiho ja Olga Green ottavat näyttelyssään ”Katso, kuuro!” kantaa kuurojen kokemiin epäkohtiin ja pyrkivät tuomaan yleisön tietoisuuteen uusia ajatuksia sekä oivalluksia liittyen mm. viittomakielisten kuurojen turvalliseen tilaan, seksuaaliseen tasa-arvoon ja yhteiskunnan kasautuviin paineisiin.

Viittomakielinen opastus järjestetään myös Viittomakielten päivänä 12.2. kello 17:00. Oppaana toimii Netta Keski-Levijoki.

Näyttelyihin on vapaa pääsy, lämpimästi tervetuloa!

Ilmoita oma tapahtumasi meille!

Onko tiedossasi joku muu Viittomakielen päivän tapahtuma? Kerro se myös meille, niin lisäämme sen tapahtumakalenteriin. Olethan yhteydessä tiedottaja Tiina Vihraan: tiina.vihra@kuurojenliitto.fi