Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 19.1.2024: Vuosi 2024 vauhdilla käynnissä

Vuosi 2024 lähtee käyntiin muun muassa presidentinvaaleilla, järjestöpäivillä, kursseilla, leireillä ja tapahtumilla. Ajankohtaiskatsauksessamme on uuden vuoden kunniaksi uusi graafinen ilme. Tervetuloa ajankohtaiskatsauksen pariin!

Tulkkauspalvelun ongelmat jatkuvat

Kuurojen Liitto on saanut kuluvan syksyn aikana jälleen paljon yhteydenottoja tulkkauspalvelun toimivuudesta. Ongelmat tulkkauksen järjestämisessä ovat hankaloittaneet palvelun käyttäjien työntekoa, koska he joutuvat käyttämään kohtuuttoman paljon aikaa tulkin löytämiseen. Yhä useampi tulkkitilaus on jäänyt myös kokonaan toteutumatta loppuvuoden aikana. Liitto on käynyt asiasta keskustelua Kelan kanssa, mutta myös muita toimenpiteitä on suunnitteilla. Lisäksi asian tiimoilta käydään laaja-alaista keskustelua eri järjestöjen ja viranomaisten kanssa. Pyrkimyksenä on, että koko tulkkauspalveluiden kokonaisuus arvioitaisiin uudelleen ja vastuunjakoa eri maksajatahojen kanssa selkiytettäisiin lainsäädännön tasolla. Kuurojen Liitto tiedottaa asiasta lisää sitä mukaa kun yhteistyötahot ja tulevat toimenpiteet ovat varmistuneet.

Liiton kurssit, leirit ja tapahtumat 2024

Uusi vuosi tuo taas mukanaan suosittuja lasten ja nuorten leirejä, voimaannuttavia vertaistuen kursseja ja yhteisöllisiä kulttuuritapahtumia. Olemme kostaneet ensi vuoden tapahtumat näppäräksi julisteeksi, jonka voit tulostaa oheisesta linkistä. Lisäksi tapahtumat tulevat löytymään vuoden 2024 kurssiesitteestä, joka on tulossa painosta aivan piakkoin. Myös liiton verkkosivujen tapahtumakalenteria päivitetään jatkuvasti, ja muun muassa supersuositulle nuorten talvileirille voi jo ilmoittautua. Tervetuloa mukaan monipuoliseen toimintaamme!

Vuoden vapaaehtoinen 2023 valittu

Kuurojen Liiton järjestö- ja vapaaehtoistoiminta kysy yhteisöltä, kuka ansaitsisi vuoden vapaaehtoisen palkinnon. Monien hyvien ehdotusten joukosta palkinnon saajaksi valikoitui lopulta Ansa Mielty. Ansa on ehtinyt tekemään vapaaehtoistyötä monipuolisesti jo vuosikymmenten ajan vaikuttamalla sekä yhdistystoiminnassa, partiotoiminnassa, viittomakielisessä vapaaehtoistoiminnassa, seurakuntatoiminnassa että Kuurojen Lähetyksen toiminnassa. Oheisen linkin kautta pääset katsomaan haastattelun, jossa Ansa muistelee vapaaehtoistyön täyttämiä vuosiaan. Lämpimät kiitokset Ansalle hänen tekemästään vapaaehtoistyöstä ja onnittelut vuoden vapaaehtoinen 2023 -palkinnosta!

Tietoa presidentinvaaleista viittomakielellä

Oikeusministeriö on julkaissut Youtube-kanavallaan tietoa tulevista presidentinvaaleista suomalaisella ja suomenruotsalaisella viittomakielellä. Löydät linkit kumpaankin videoon alta. Presidentinvaalien vaalipäivä on sunnuntaina 28.1. Mahdollisen toisen kierroksen vaalipäivä on puolestaan sunnuntaina 11.2.

Järjestöpäivien ilmoittautuminen on nyt avattu

Vuoden 2024 Järjestöpäivät toteutetaan helmikuussa hybriditapahtuman muodossa. Tapahtumaan voi siis osallistua sekä paikan päällä Valkeassa talossa Helsingissä tai etänä Zoom-verkkoalustalla. Järjestöpäivien kolme ajankohtaista teemaa ovat turvallisemman tilan periaatteet, köyhyys sekä liiton ja jäsenyhdistysten yhteistyö. Järjestöpäivät alkavat perjantaina 2.2. klo 18.00 Helsingin Kuurojen Yhdistys ry:n tiloissa Kuutiossa ja jatkuvat lauantaina 3.2. Valkeassa talossa. Lauantain kokouspäivää voi myös seurata suorana verkkolähetyksenä Kuurojen Liiton sivujen kautta. Lähetys on tulkattu suomeksi. Jokainen yhdistys voi ilmoittaa Järjestöpäiville kaksi edustajaa, ja ilmoittautuminen tapahtuu sähköisen ilmoittautumislomakkeen kautta 21.1.2024 mennessä. Merkitkää lomakkeelle, osallistutteko tapahtumaan paikan päällä vai etänä. Järjestöpäivien yhteydessä järjestetään myös jäsenyhdistysten kehittämispäivä sunnuntaina 4.2.2024. Kehittämispäivällä jatketaan Kuurojen Liiton ja jäsenyhdistysten yhteistyöteemaa ja keskitytään rakentavan keskustelun harjoituksiin. Tervetuloa mukaan!