Tulkkauspalvelun ongelmat jatkuvat

Kuurojen Liitto on saanut kuluvan syksyn aikana jälleen paljon yhteydenottoja tulkkauspalvelun toimivuuteen liittyen.

Työelämätulkkauksen järjestelyissä on ollut jo pitkään ongelmia, mikä on vaikeuttanut työntekoa ja uuvuttanut palvelun käyttäjiä, joiden aikaa kuluu kohtuuttomasti tulkkausten järjestämiseen. Lisäksi loppuvuonna tulkkien saatavuus on vaikeutunut monella, ja yhä useampi tilaus on jäänyt ilman tulkkia.

Liitto on käynyt asiasta keskustelua Kelan kanssa, mutta myös muita toimenpiteitä on suunnitteilla laajempaa kampanjointia varten. Keskusteluja käydään laaja-alaisesti sekä järjestöjen, mutta myös eri viranomaisten kanssa.

Liitto pyrkii toiminnallaan edelleen edistämään sitä, että koko tulkkauspalveluiden kokonaisuus arvioitaisiin ja vastuunjako eri maksajatahojen kanssa selkiytyisi lainsäädännön tasolla. Asiasta tiedotetaan lisää sitä mukaa kuin yhteistyötahot ja tulevat toimenpiteet ovat varmistuneet.