Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 20.12.2023: Silmäys ensi vuoden tapahtumiin

Viikon ajankohtaiskatsauksessa ovat esillä viimeiset nostot ennen lomaa. Jäämme nyt joulutauolle ja palaamme ruutuun taas viikolla 3. Oikein hyvää joulua ja uutta vuotta 2024!

Presidentinvaalien viittomakielelle tulkatut ohjelmat

Yle tarjoaa vaaliohjelmia suomalaiselle viittomakielelle tulkattuna rinnakkaislähetyksenä Yle Areenassa. Ensimmäiseksi on luvassa 21.12. kello 21 alkava suuri vaalikeskustelu, jossa kaikki ehdokkaat kohtaavat toisensa ensimmäistä kertaa yhtä aikaa. Suomalaiselle viittomakielelle tulkatun rinnakkaislähetyksen lisäksi ohjelma myös tekstitetään suomeksi.
Keskiviikkona 3.1. alkaa ohjelmien sarja, jossa Yle tenttaa ehdokkaat yksi kerrallaan. Ensimmäisessä jaksossa tentataan Jutta Urpilaista (sd.). Sarja päättyy 17.1., jolloin tentattavaksi pääsee Alexander Stubb (kok.). Suuren vaalikeskustelun tavoin kaikki jaksot tekstitetään suomeksi.

Suuren vaalikeskustelun toinen osa esitetään juuri ennen ensimmäistä vaalikierrosta sekä suomenkielisenä että kaksikielisenä versiona. Suomenruotsalaiselle viittomakielelle tulkattava lähetys esitetään Yle Areenassa 22.11. klo 19.55 sekä Yle Femissä 23. tammikuuta klo 10.30. Suomeksi tekstitettävä suuri vaalikeskustelu seuraa perässä 25.1. kello 21 alkaen, jolloin presidenttiehdokkaat kohtaavat toisensa viimeistä kertaa ennen äänestystä.

Presidentinvaalien tulosilta on luvassa 28.1. kello 19.30 alkaen. Tulosiltana selviää joko Suomen seuraava presidentti tai se, että äänestys toiselle kierrokselle. Jos äänestykseen tarvitaan toinen kierros, kohtaavat viimeiset kaksi ehdokasta toisensa presidenttiväittelyissä 31.1. ja 8.2. kello 21–22. Toisen kierroksen tulosilta järjestetään 11.2. kello 19.30 alkaen.

Suomalaisen viittomakielen tilanteen arviointi herättänyt keskustelua

Kieliverkoston Kieli, koulutus ja yhteiskunta -verkkolehdessä julkaistiin 5.12.2023 suomalaisen viittomakielen professori Tommi Jantusen artikkeli, jossa pohditaan, onko suomalainen viittomakieli uhanalainen. Aihe on ollut esillä Kuurojen Liiton työssä jo pitkään. Joulukuussa 2018 liitto vastasi viittomakielten lautakunnan kanssa kansainväliseen kyselyyn, jossa UNESCO selvitti maailman kielten nykytilaa eli sitä, mitkä kielet ovat elinvoimaisia ja mitkä eriasteisesti uhanalaisia. Viitotut kielet olivat tällöin kyselyssä mukana ensimmäistä kertaa. Vaikka suomalaisen sekä suomenruotsalaisen viittomakielen osalta arviointi onkin vielä kesken, todettiin suomenruotsalainen viittomakieli vakavasti uhanalaiseksi jo vuonna 2013 isobritannialaisen UCLan-yliopiston projektissa. Kuurojen Liitto valmistelee parhaillaan vastinetta artikkeliin. Pääset lukemaan artikkelin oheisesta linkistä.

Jäsenjärjestöavustuksen haku 2024 nyt avoinna

STEAn myöntämän jäsenjärjestöavustuksen 2024 sähköinen haku on nyt auki. Avustus on tarkoitettu Kuurojen Liiton jäsenyhdistyksille, jotka eivät saa STEAn avustusta. Vuoden 2024 tavoitteena on, että viittomakielisten lasten, nuorten ja ikääntyneiden kielellis-kulttuurinen kanssakäyminen ja yhteenkuuluvuuden tunne vahvistuvat. Haku päättyy sunnuntaina 21.1.2024 klo 22.00, ja pääset täyttämään lomakkeen alla olevasta linkistä. Toimintavuoden lopussa yhdistysten tulee myös raportoida siitä, mihin ne ovat käyttäneet avustuksensa kuluneena vuotena. Jäsenjärjestöavustuksen 2023 käyttö raportoidaan nyt yhdellä sähköisellä lomakkeella 14.1.2024 mennessä. Löydät raportointilomakkeen oheisen linkin takaa.

Koulutusvideot vammaisneuvostoista

Mille vammaisneuvostojen toiminta perustuu? Mitkä ovat sen tehtävät kunnassa ja hyvinvointialueella? Entä millaiset vaikuttamismahdollisuudet vammaisneuvostolla on? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saat vastauksen Vammaisfoorumin tuottamilta koulutusvideoilta! Videot ovat katsottavissa sekä suomalaisella että suomenruotsalaisella viittomakielellä.

Äitikolmikko-sarjan toinen osa nyt katsottavissa

Felix tapaa äitikolmikon uudestaan Äitikolmikko-sarjan toisessa osassa. Mitä heille kuuluu ja miltä heidän lastensa lähitulevaisuuden suunnitelmat näyttävät? Katso, niin tiedät!