Längd: 07:53
Textning: Svenska
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 30.1.2024

Hur vill presidentkandidaterna främja teckenspråkets ställning?

Finlands Dövas Förbund skickade tre frågor till alla presidentkandidater om dövas och teckenspråkigas ställning och rättigheter i Finland. Ett varmt tack till alla kandidater som svarade! Vi har samlat svaren från varje kandidat en webbsida som du når via länken nedan.

Information om presidentvalet på teckenspråk

Justitieministeriet har publicerat information om de kommande presidentvalen på finlandssvenskt och finskt teckenspråk på sin Youtube-kanal. Du hittar länkar till båda videorna nedan. Valdagen för presidentvalet är söndagen den 28 januari. Valdagen för den eventuella andra omgången är söndagen den 11 februari.

Insamlingen Pieni ele ordnas i vallokalerna i anslutning till presidentvalet

Valinsamlingen Pieni ele stödjer personer med funktionsnedsättning och långtidssjuka. Insamlingen börjar den 17 januari 2024 och genomförs av frivilliga insamlare som befinner sig vid vallokalerna. Finlands Dövas Förbund medverkar också i insamlingen, och en del av stödet går till de deltagande dövföreningarna. Donationsmedlen används bland annat till påverkansarbete, kamratstödsgrupper och fritidsaktiviteter. För många har det blivit en valtradition att ge en slant till insamlingen, och insamlare har berättat hur bekanta donatorer kommer varje år till insamlingsstället med en påse med mynt som de har samlat under året. Kanske kan du vara en av dem!

Turnén i välfärdsområdena slutfördes

Turnén Teckenspråkiga i välfärdsområdena startade i Seinäjoki hösten 2022. Den slutfördes i december 2023 när den nådde sin sista etapp, Kajana. Turnén ordnades av Finlands Dövas Förbund och Föreningen Finlands Dövblindas Förbund. Den gick till alla välfärdsområden i Finland samt till Helsingfors stad, som självständigt ansvarar för att anordna social- och hälsovårdstjänsterna och räddningsväsendet i sitt område. Under turnén fördes samtal med teckenspråkiga och dövblinda personer som är bosatta i de aktuella välfärdsområdena om social- och hälsovårdsreformen och tjänsterna i deras välfärdsområde. På vissa välfärdsområden var också representanter för välfärdsområdet närvarande för att höra om teckenspråkigas erfarenheter av social- och hälsovårdstjänsterna och räddningsväsendet. I vår intervju berättar Helena Torboli, direktör för Finlands Dövas Förbund, hur turnén på välfärdsområdena gick och vilka frågor som togs upp under turnén. Turnén har fått positiv respons och önskemål har framförts om att en liknande turné ordnas på nytt. Klicka på länken nedan för att titta på intervjun.

Tolktjänstens problem fortsätter

Finlands Dövas Förbund har under hösten igen kontaktats ofta gällande brister i tolktjänsten. Tolktjänstens problem har gjort att de som använder tolktjänsten har varit tvungna att lägga ner orimligt mycket tid på att hitta en tolk, vilket har gjort användarnas arbete svårare. Dessutom har allt fler beställningar blivit helt utan tolk under slutet av år 2023. Förbundet har diskuterat ärendet med FPA, men planerar även andra åtgärder. Dessutom förs omfattande diskussioner om frågan med både organisationer och olika myndigheter. Målet är att hela tolktjänstens helhet omvärderas och att ansvarsfördelningen mellan olika betalarparter klargörs på lagstiftningsnivå. Finlands Dövas Förbund ger mer information i takt med att samarbetsparter och åtgärder slås fast.

Förbundets kurser, läger och evenemang 2024

År 2024 ordnas igen populära läger för barn och unga, stärkande kamratstödskurser och gemenskapsskapande kulturevenemang. Finlands Dövas Förbunds evenemang i år har nu samlats på en praktisk affisch som du kan skriva ut från länken nedan. Evenemangen kommer också att finnas i den kommande kursbroschyren för 2024, som utkommer inom kort. Evenemangskalendern på förbundets webbsida uppdateras hela tiden och det är redan möjligt att anmäla sig bland annat till det superpopulära vinterlägret för unga. Välkommen med i vår mångsidiga verksamhet!

Årets frivilligarbetare 2023 valdes

Finlands Dövas Förbunds förenings- och frivilligverksamhet bad gemenskapen nominera kandidater till priset Årets frivilligarbetare. Bland de många utmärkta förslagen valdes slutligen Ansa Mielty till mottagare av priset. Ansa har jobbat mångsidigt inom frivilligverksamheten i flera årtionden. Hon har medverkat inom föreningsverksamhet, scouting, teckenspråkig frivilligverksamhet, församlingsverksamhet och De Dövas Mission. Klicka på länken nedan för att titta på en intervju där Ansa berättar om sina år inom frivilligarbetet. Ett varmt tack till Ansa för hennes frivilligarbete och grattis till utmärkelsen Årets frivilliga 2023!

Nytt program från Dövas Video

Sociala medier spelar en stor roll i vår vardag. Nästan alla följer vad som händer på de sociala medierna och skriver inlägg också själva. Men kan man säga och göra vad som helst på sociala medier? Och hur kan du ta hand om din säkerhet på sociala medier? Svaren på dessa och många andra frågor hittar du i Dövas Videos program ”Some-etiketti”. Pirjo Kilkkilä, administratör för gruppen Suomi viittoo, och politices doktor Suvi Uski, expert på sociala medier, delar med sig av sina kunskaper i programmet.

Döva seniorer i Norden fick äntligen träffa varandra i slutet av förra året, men var? Och vad hände egentligen på träffen? Monika och Laura bestämde sig för att ta reda på det. Resultatet är en dokumentärserie i tre delar som nu är tillgänglig på Dövas Videos kanal. Skynda dig att titta på serien!