Tekstitys: Suomi

Hyvinvointialuekiertue tuli päätökseen

Kuurojen Liiton ja Suomen Kuurosokeat ryn järjestämä Viittomakieliset hyvinvointialueilla -kiertue tuli päätökseensä vuoden 2023 joulukuussa. Kiertue kattoi Suomen kaikki hyvinvointialueet ja Helsingin kaupungin.

Suomessa on 21 hyvinvointialuetta. Poikkeuksena Helsingin kaupunki ja Ahvenanmaa eivät muodosta hyvinvointialueita, vaan huolehtivat alueellaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä.

Kiertue alkoi syksyllä 2022 Seinäjoelta ja viimeinen etappi oli Kajaanissa 2.12.2023.

Kiertueella keskusteltiin eri hyvinvointialueilla asuvien viittomakielisten ja kuurosokeiden kanssa sote-uudistuksesta ja oman hyvinvointialueen palveluista.

Lisäksi joidenkin hyvinvointialueiden edustajat olivat paikalla kuulemassa viittomakielisten kokemuksia sosiaali- ja terveyshuollon palveluista sekä pelastustoimesta. Keskustelun yhteydessä koostettiin evästystä sekä hyvinvointialueille että valtiolle viittomakielisten palvelutarpeiden huomioimisesta.

Kuurojen Liiton johtaja Helena Torboli kertoo haastattelussamme, miten hyvinvointialuekiertue sujui ja millaisia asioita siellä on noussut esille. Palautteet ovat olleet myönteisiä ja vastaavaa kiertuetta on toivottu uudelleen. Video on tekstitetty suomeksi.

Huom! Video on kuvattu vuoden 2023 lopulla, siksi viittaukset viime/ensi vuoteen on pyritty korjaamaan tekstityksellä.