Längd: 02:05
Textning: Svenska, Finska
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlandssvenskt teckenspråk har fått en egen temasida

Temasidan är en del av Dövas förbunds webbsidor och tar upp både grundinformation och aktuell information om det finlandssvenska teckenspråket.

Finlandssvenskt teckenspråk ha fått mer synlighet i och med att språket konstaterades vara ett hotat språk enligt Unescos kriterier för hotade språk år 2013. Nu tio år senare har det genomförts flera olika projekt för att revitalisera språket och det har uppkommit ett behov av att samla ihop information för att få en inblick i språkets situation idag.

Till denna temasida har samlats information om projekt, aktörer som arbetar med och för språket, teckenspråkigt material på språket, utredningar och även lagstiftning som tryggar tillgång till språket.

Visste du att

• språket har en egen språkplan som styr den språkstödjande verksamheten?
  • att det lätt sker missförstånd då den ena tecknar finlandssvenskt och den andra finskt teckenspråk?
  • det finns ganska många finlandssvenska döva som bor i Sverige?
  • Finlandssvenska teckenspråkiga rf är den enda helt svenskspråkiga dövföreningen?
  • du kan ställa en fråga om språket till språkrådgivningen på Dövas Förbund?

Om inte, så är du hjärtligt välkommen att bekanta dig med allt material på temasidan! Om innehållet är bekant så kan du använda sidan för att sprida information om språket eller för att snabbt hitta länkar till olika slag av material.