Tekstitys: Ruotsi, Suomi
Kieli: Suomenruotsalainen viittomakieli

Suomenruotsalainen viittomakieli sai oman teemasivun

Teemasivu on osa Kuurojen Liiton verkkosivuja ja sivulla nostetaan esille sekä perustietoa, että ajankohtaista tietoa suomenruotsalaisesta viittomakielestä.

Suomenruotsalainen viittomakieli sai enemmän näkyvyyttä, kun kieli todettiin Unescon uhanalaiskielten kriteerien mukaisesti uhanalaiseksi vuonna 2013. Kymmenen viime vuoden ajan on toteutettu useita erilaisia projekteja kielen elvyttämiseksi, ja on syntynyt tarve kerätä tietoa suomenruotsalaisen viittomakielen tilanteesta nykypäivänä.

Teemasivulle on koottu tietoa toimijoista, jotka työskentelevät suomenruotsalaisella viittomakielellä ja sen puolesta, projekteista, viittomakielisistä materiaaleista kyseisellä kielellä, selvityksistä sekä kielellisiä oikeuksia turvaavista laeista.

Tiesitkö, että

• suomenruotsalaisella viittomakielellä on oma kielisuunnitelmansa – Språkplan, joka ohjaa kieltä tukevia toimenpiteitä?
  • syntyy helposti väärinkäsityksiä, jos toinen viittoo suomenruotsalaista ja toinen suomalaista viittomakieltä?
  • melko moni suomenruotsalainen kuuro asuu Ruotsissa?
  • Finlandssvenska teckenspråkiga rf on ainoa täysin ruotsinkielinen kuurojen yhdistys?
  • voit esittää Kuurojen Liiton kielineuvonnalle kysymyksiä suomenruotsalaisesta viittomakielestä?

Jos et tiennyt, niin olet lämpimästi tervetullut tutustumaan teemasivujen materiaaleihin! Jos sisältö on sinulle tuttua, voit käyttää sivua tiedon levittämiseen suomenruotsalaisesta viittomakielestä tai löytääksesi nopeasti linkkejä erilaisiin materiaaleihin.