Längd: 04:20
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 9.11.2023

Turnén Teckenspråkiga i välfärdsområdena hösten 2023

Välfärdsområdesturnén som ordnas av Finlands Dövas Förbund och Föreningen Finlands Dövblinda fortsätter till slutet av 2023. Avsikten med turnén är att diskutera tjänsterna i välfärdsområdena med teckenspråkiga och dövblinda som bor i områdena och i Helsingfors. Representanter för välfärdsområdena kommer eventuellt att vara på plats vid sammankomsterna för att höra teckenspråkigas erfarenheter av social- och hälsovårdstjänsterna och räddningsväsendet. Kaffeservering ingår i programmet.
Klicka på länken nedan för att se orterna där evenemang ordnas under turnén och tidschemat för evenemangen. Du kan anmäla dig till ett evenemang med den separata anmälningsblanketten eller per sms till Finlands Dövas Förbunds regionarbetare eller Finlands Dövblinda rf:s regiontjänstarbetare.

Webbinarium: Alla har rätt till information

Välkommen till webbinariet som arrangeras av Finlands Dövas Förbund på torsdag den 9 november kl. 17–19. Webbinariets tema är lika tillgång till information från teckenspråkiga perspektiv. Teman för webbinariet är Yleisradios tjänster för teckenspråkiga, 112-nödsamtal på teckenspråk och ändringar i texttelefontjänsten. På evenemanget behandlas även utmaningarna med tillgången till information på teckenspråk på kvällar, nätter och helger, när hjälp kan behövas men traditionella tjänster är begränsat tillgängliga. Mer information om evenemanget finns i evenemangskalendern.

Nya filmer i Teckenspråkiga biblioteket

Teckenspråkiga filmfestivalen ordnades i Lahtis den 14 oktober 2023, och nu finns sex finländska kortfilmer som visades på festivalen att se i Teckenspråkiga biblioteket. Klicka på länken nedan och välj din favorit!

FPA gör ett försök med skrivtolkning

7.11.2023 inleder FPA ett försök där distansservicen vid Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning erbjuder service och kortvarig tolkning på distans. Avsikten är att ta reda på hur skrivtolkning lämpar sig för användning i distansservicen. Tidigare har distanstjänster och tolkning ordnats på finskt teckenspråk. Försöket pågår i sex månader. Under denna period håller tjänsten öppet tisdagar och onsdagar kl. 9–12 och torsdagar kl. 12–15. Kunder som använder sig av skrivtolkning kan kontakta distansservicen via en separat länk som finns på webbplatsen för Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning.

Musikvideon Hiljaisen kansan äänet har släppts

Musikvideon Hiljaisen kansan äänet släpptes på ett evenemang som ordnades i Helsingfors förra veckan. Videon baserar sig på ett forskningsprojekt med samma namn och på hundra forskningsintervjuer som Outi Ahonen gjort. Utifrån intervjuerna har sammanställts en berättelse som framförs på två språk, sjungen finska och finskt teckenspråk. Texterna är skrivna av Silva Belghiti och Laura Vaarala. Läs om bakgrunden till videon på Konestiftelsens webbplats via länken nedan (på finska). Du får tillgång till själva musikvideon både på denna webbplats och på YouTube.