Kela kokeilee kirjoitustulkkausta tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelussa

Kela aloittaa kokeilun, jossa Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelussa saa palvelua ja lyhytkestoista etätulkkausta kirjoitustulkkauksella. Tarkoituksena on selvittää, miten kirjoitustulkkaus soveltuu käytettäväksi etäpalvelussa.

Tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelusta voi 7.11.2023 alkaen saada palvelua ja lyhytkestoisia tulkkauksia kirjoitustulkkauksella (pääasiallisesti suomen kielellä). Aiemmin etäpalvelua ja etätulkkausta on saanut suomalaisella viittomakielellä. Kyseessä on kokeilu, joka kestää noin puoli vuotta.

Etäpalvelu on luonteeltaan päivystyksellistä. Asiakas voi esimerkiksi tilata tulkin, soittaa tulkin kanssa Kelan asiakaspalveluun tai hoitaa opiskelutulkkaukseen tai lisätunteihin liittyviä asioita. Etäpalvelua voi käyttää myös lyhyisiin etätulkkauksiin ilman ajanvarausta. Tällaisia asioita voivat olla esimerkiksi lääkäriajan varaaminen, soitot päiväkotiin ja kouluun tai yksinkertaisen pankkiasian hoito.

Kokeilun aikana kirjoitettu etäpalvelu on avoinna tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 9–12 sekä torstaisin klo 12–15. Kirjoitustulkkausta käyttävä asiakas saa yhteyden etäpalveluun erillisen linkin kautta, joka löytyy Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelun nettisivulta.

Kokeilun taustalla selvitys tekstipuhelupalvelun tulevaisuudesta

Etäkirjoitustulkkauksen kokeilu pohjautuu tekstipuhelupalvelun tulevaisuutta käsitelleen työryhmän ehdotuksiin. Työryhmä kiinnitti loppuraportissaan huomiota asioinnin esteettömyyden merkitykseen palveluissa.

Työryhmässä oli mukana asiakasjärjestöjä, kuten Kuurojen Liitto, sekä Kela ja eri ministeriöitä.

Tiedonsaantiwebinaarissa 9.11. aiheena myös tekstipuhelupalvelu

Tervetuloa torstaina 9. marraskuuta klo 17-19 Kuurojen Liiton järjestämään webinaariin, jonka aiheena on yhdenvertainen tiedonsaanti viittomakielisten näkökulmasta. Tässä verkkotilaisuudessa keskitytään kolmeen tärkeään palveluun:

• Yleisradion palvelut viittomakielisille
  • 112 hätäpuhelut viittomakielellä
  • Tekstipuhelupalvelun muutokset

Yksi keskeisistä teemoista on viittomakielisen tiedonsaannin haasteet iltaisin, öisin ja viikonloppuisin, kun apua saattaa tarvita mutta perinteiset palvelut ovat rajoitetusti saatavilla. Tule seuraamaan webinaaria ja osallistu halutessasi keskusteluun! Ilmoittaudu mukaan 7.11. mennessä, lisätietoja ja ilmoittautumisohjeet:
Kaikilla on oikeus tietoon – webinaari yhdenvertaisesta tiedonsaannista viittomakielellä