Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 1.11.2023: Tulossa Viittomakieliset hyvinvointialueilla -kiertue ja Kaikilla on oikeus tietoon -webinaari

Viikon ajankohtaiskatsauksessa kerrotaan sekä menneistä että tulevista tapahtumista. Loppusyksyn aikana ovat tulossa muun muassa Viittomakieliset hyvinvointialueilla -kiertue ja Kaikilla on oikeus tietoon -webinaari.

Kuurojen maailmankongressi 2027

Kuurojen Liiton hallituksen jäsenet Mari Virtanen ja Milla Pitkänen osallistuivat lauantaina 21. lokakuuta etänä Kuurojen maailmanliiton WFD:n historian ensimmäiseen ylimääräiseen jäsenkokoukseen. Kokouksessa käsiteltiin seuraavan kuurojen maailmankongressin 2027 järjestäjää. Heinäkuun varsinaisessa yleiskokouksessa Etelä-Koreassa päätettiin valita Yhdistyneet Arabiemiirikunnat (UAE) vuoden 2027 maailmankongressin järjestäjäksi, mutta asiaa käsiteltiin uudestaan ylimääräisessä yleiskokouksessa 19 maailmanliiton jäsenmaan vaatimuksesta. Moni jäsenmaa katsoi, että päätös järjestää maailmankongressi UAE:ssa vaarantaisi erityisesti sateenkaari-ihmisten ihmisoikeuksien täysimääräisen toteutumisen. Vähän yli neljä tuntia kestäneessä ja 89 jäsenmaan edustajista koostuvassa ylimääräisessä yleiskokouksessa järjestäjäehdokkaana oli UAE:n lisäksi myös Norja, joka kuitenkin yllätti vetämällä ehdokkuutensa pois kesken kokouksen. Näin ollen UAE jäi ainoaksi ehdokkaaksi, ja se valittiin toistamiseen maailmankongressin järjestäjäksi 86 prosentin kannatuksella. Voit käydä katsomassa Virtasen ja Pitkäsen yhteenvedon kokouksesta oheisen linkin kautta.

Nuorisopäiviä vietettiin huikeissa avaruustunnelmissa

Kuurojen Liiton nuorisotyön nuorisopäivät järjestettiin 20.−22.10.2023 Piispalan nuorisokeskuksessa Tampereella. Teemana oli tänä vuonna ”Matka toiseen ulottuvuuteen”. Ohjelmassa oli teemaan liittyen mm. avaruusluento ja maskeerausta. Avaruusteema jatkui yhteisessä illanvietossa. Lisäksi järjestettiin asukisa, jonka voiton vei Jarl Hanhikoski upealla Men In Black -asullaan. Nuorisopäivien yhteydessä järjestettiin myös nuorisokokous, joka valitsi uuden nuorisotoimikunnan. Puheenjohtajaksi valittiin Eelis Seilola. Vanhoina jäseninä jatkavat Emmi Mäki-Latvala, Nicholas Worseck sekä Juuso Ojala. Uusina jäseninä aloittavat puolestaan Mara Harjunmaa, Enni Kuusinen ja Jarl Hanhikoski. Onnittelut kaikille valituille!

Viittomakieliset hyvinvointialueilla -kiertue syksyllä 2023

Kuurojen Liiton ja Suomen Kuurosokeat ry:n järjestämä hyvinvointialuekiertue jatkuu vuoden 2023 loppuun saakka. Kiertueella keskustellaan eri hyvinvointialueilla asuvien viittomakielisten ja kuurosokeiden kanssa oman hyvinvointialueen ja Helsingin kaupungin palveluista. Lisäksi hyvinvointialueiden edustajat ovat mahdollisesti paikalla kuulemassa viittomakielisten kokemuksia sosiaali- ja terveyshuollon palveluista sekä pelastustoimesta. Ohjelmassa on myös kahvitarjoilu. Pääset näkemään kiertueen järjestämispaikkakunnat ja -ajankohdat oheisestä linkistä. Voit ilmoittautua tilaisuuteen erillisellä ilmoittautumislomakkeella tai lähettämällä tekstiviestin joko Kuurojen Liiton aluetyöntekijälle tai Suomen Kuurosokeat ry:n aluepalvelun työntekijälle.

Kaikilla on oikeus tietoon -webinaari

Tervetuloa torstaina 9. marraskuuta klo 17-19 Kuurojen Liiton järjestämään webinaariin, jonka aiheena on yhdenvertainen tiedonsaanti viittomakielisten näkökulmasta. Webinaarin aiheina ovat Yleisradion palvelut viittomakielisille, 112-hätäpuhelut viittomakielellä sekä tekstipuhelupalvelun muutokset. Tilaisuudessa käsitellään myös viittomakielisten tiedonsaannin haasteita iltaisin, öisin ja viikonloppuisin, kun apua saattaa tarvita mutta perinteiset palvelut ovat rajoitetusti saatavilla. Katso lisätietoja tilaisuudesta tapahtumakalenterista.

Uutta katsottavaa Viittomakielisessä kirjastossa

Viittomakieliset filmifestivaalit järjestettiin Lahdessa 14.10.2023, ja nyt kuusi festivaaleilla näytettyä suomalaista lyhytelokuvaa on nähtävillä Viittomakielisessä kirjastossa. Klikkaa siis oheista linkkiä ja valitse oma suosikkisi!