Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Viittomakielisten elämää valkokankaalla

Lahden kuurojen yhdistys järjesti yhteistyössä Kuurojen Liiton kulttuurituotannon kanssa viittomakielisen fllmifestivaalin 14. lokakuuta 2023 Lahdessa. Filmifestivaali järjestettiin nyt kahdeksatta kertaa.

Viihtyisän lauantaipäivän ohjelmistossa oli viime vuosien viittomakielisiä tuotantoja eri puolilta maailmaa yhteensä 21 elokuvan verran. Elokuvien lajityyppikin oli moninainen; näimme muun muassa lasten ja nuorten elokuvia, seikkailuelokuvia, dokumentteja, trillereitä ja draamaelokuvia.

Iloinen yllätys oli, että joukossa oli peräti kahdeksan suomalaista elokuvaa. Filmifestivaalissa oli yli 300 hengen yleisö.

Illalla suuri osa yleisöstä jatkoi seurustelua paikallisessa ravintolassa.

Matikan koe -elokuva

Kuurojen Liiton kulttuurituotanto, nuorisotyö ja tuotantoyhtiö Amazement järjestivät yhteistyössä Kaikki kuvaa-leirin maaliskuussa 2023. Leirillä syntyi elokuvia, jotka lähetettiin Kaikki kuvaa -elokuvakilpailuun. Yksi elokuvista, Matikan koe, selvisi kilpailun työpajaelokuvien sarjan voittajaksi. Elokuva kertoo nimensä mukaisesti matikan kokeesta, joka osoittautuu liian vaikeaksi yhdelle oppilaista.

Tavoitimme leirin työryhmästä kaksi elokuvantekijää; Vanessa ja Dani Wichen. Haastattelimme heitä, miltä heistä tuntui nähdä voittajaelokuvansa Viittomakielisessä filmifestivaalissa. Katso haastattelu oheisesta videosta.

Suomalaiset elokuvat Viittomakielisessä kirjastossa

Nyt kuusi festivaaleilla näytettyä suomalaista lyhytelokuvaa on nähtävillä Viittomakielisessä kirjastossa. Näiden joukossa on Matikan koe -elokuva! Viittomakieliseen kirjastoon pääset oheisesta linkistä.