Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 16.2.2023

Textning: Svenska
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 3.3.2023

Kul och kultur för alla på barnfesten

Luckan ordnar tillsammans med andra organisationer den traditionella barnfesten på Annegården igen lördagen den 18 mars, klockan 11-15.
Barnfesten bjuder på kreativa verkstäder, aktiviteter och föreställningar där frågor kring mångfald och tillgänglighet beaktas i form av teckenspråkstolkning, tecken som stöd och punktskrift. Ledarhundar är också välkomna med. Se länken intill för närmare information och för att bekanta dig med programbladet.

Sannings- och försoningsprocessens arbetsgruppsordförande började blogga

Arbetsgruppen för sannings- och försoningsprocessen, som tillsattes av statsrådet i slutet av fjolåret, bestämde vid sitt första möte att den utöver de officiella protokollen börjar ge ut en ordförandeblogg om varje möte, som översätts till finskt och finlandssvenskt teckenspråk. Statssekreterare Vesa Vuorenkoski är ordförande för arbetsgruppen, och nu har hans första fyrspråkiga blogg publicerats. Du hittar en teckenspråkig video om bloggens innehåll i slutet av både de finska och den svenska sidan.

Utbildningsstyrelsen tillsatte ad hoc-expertgrupp för teckenspråken

Utbildningsstyrelsen har tillsatt en ad hoc-expertgrupp för teckenspråken för 2023−2026. Direktör Kaisa Alanne från Finlands Dövas Förbund och undervisningsrådet Susanna Rajala från Utbildningsstyrelsen har kallats till ordförande för gruppen. Gruppen har som uppgift att ur ett teckenspråkigt perspektiv behandla ärenden som rör bland annat småbarnspedagogik, grundläggande utbildning och läromedel. Expertgruppen ska samlas fyra gånger om året. I den deltar också dövförbundets representanter specialsakkunnig Pirkko Selin-Grönlund, som samtidigt är gruppens andra ordförande, specialsakkunnig Annika Aalto och forskaren Leena Savolainen.

Ny bok firades i Ljusa huset

Teckenspråksdagens firande på söndagen fick en fortsättning genast nästa dag med utgivningen av Thomas Sandholms och Sami Koskis pinfärska bok Thomas Sandholm – Syntynyt viittomaan (Född till att teckna). Männen läste utdrag ur boken, gav en intervju och skrev dedikationer i talrika nyinhandlade böcker. Finlands Dövas Förbund framförde sina gratulationer och verkställande direktören för förlaget SKS Kirjat, Tero Norkola, sa några ord. Klicka på videon intill för att se Sandholms och Koskis tankar om boken och arbetsprocessen.

Funktionshinderpolitiken behöver principbeslut för längre riktlinjer

Handikappforum och riksdagens samarbetsgrupp för funktionshinderärenden har gett ut ett gemensamt pressmeddelande där de kräver att riktlinjerna för funktionshinderpolitiken slås fast med principbeslut som sträcker sig längre en regeringsperiod. Handikappforum och samarbetsgruppen efterlyser ett genuint engagemang från statens sida när det gäller åtgärder och funktionshinderpolitik. Som lösning på det här föreslås att statsrådet fattar ett principbeslut om funktionshinderpolitiken. Principbeslutet skulle inte vara bundet till de växlande regeringsprogrammen och regeringsperioderna, utan ha ett längre framtidsperspektiv. Därmed äger principbeslutet också en starkare förpliktelse och bindning.

Nyheter i Teckenspråkiga biblioteket

Dövas tidskrifts livejournalistiska jippo Mellan raderna ordnades för tredje gången 9.2.2023. Inspelningen av de berättade artiklarna är uppdelad på tre avsnitt och kan nu ses i Teckenspråkiga biblioteket. Teckenspråksdagen till ära publicerades också fyra nya avsnitt av Sagoskrinet! Sagorna berättas av Silva Belghiti på finskt teckenspråk, och sagorna har taltolkning på finska. Serien är producerad i samarbete med Yle Lapset.

Nu finns också pjäsen Särkynyt sielu (Den brustna själen) i Teckenspråkiga biblioteket. I familjen Tamminen händer det, och har alltid hänt, konstiga saker. Bor det någon sorts okänd gestalt hos dem, en som bara barnet i familjen har sett? Familjen får besök av en forskare som är intresserad av paranormala fenomen. Ska de märkliga händelserna äntligen få en förklaring?
Särkynyt sielu producerad av Teatteri Totti hade ursprungligen i oktober 2021

Det händer på Teatteri Totti

Teatteri Totti ordnar ett gästspel, där tvillingsystrarna Jamila och Amina behandlar normer och tabun med hjälp av dikt, sång och battle-rim. Rollerna som hemmafru och karriärkvinna ska ses som lika starka och viktiga – men vilketdera valet är det rätta enligt samhället? Kanske båda? Sannolikt ingetdera. Jamila och Amina presenterar på scenen yin och yang – två urkrafter, som både balanserar upp och står i strid med varandra. Två själar i en kropp och två kroppar som har ett gemensamt sinne. Pjäsen, som spelas på svenskt teckenspråk och med hjälp av visual vernacular-teknik, ges på Teatteri Tuikes scen i Helsingfors 24.3 klockan 18.00. Biljetter kan köpas på Teatteri Tottis webbplats.

Biljettförsäljningen har börjat också till pjäsen Rakkaus kenkälaatikossa (Kärlek i en skokartong) som hör till Teatteri Tottis egen produktion. Den är en gripande föreställning om ett tabubelagt ämne, tvångssterilisering, och om dess följder i ett förälskat pars liv. Pjäsen har premiär på Finlands nationalteater i Helsingfors 10.5 och föreställningar kommer också att ges i Uleåborg, Jyväskylä och Tammerfors. Pjäsen spelas på finskt teckenspråk och taltolkas på finska.