Längd: 06:02
Textning: Svenska
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 12.10.2023

Den fortsatta finansieringen för sannings- och försoningsprocessen för teckenspråkiga bekräftades

Enligt ett meddelande från statsrådet anvisar statsrådet 0,9 miljoner till främjandet av sannings- och försoningsprocessen för teckenspråkiga. Beloppet kommer att fördelas på en period på några budgetår. Mer ingående information om anslaget publiceras när regeringen ger sitt budgetförslag för år 2024 till riksdagen i oktober. Finlands Dövas Förbunds verksamhetsledare Markku Jokinen uttryckte sin belåtenhet med beslutet, eftersom processen omsorgsfullt beretts redan under den föregående regeringsperioden.

Dövas tidskrifts höstnummer har utkommit

Prenumeranterna får tidningens tredje nummer sista veckan i september. Tidningen behandlar bland annat reformen av finansieringsmodellen för social- och hälsoorganisationerna samt seniorernas kulturevenemang i Tammerfors i juni. Spalten för barn och unga fortsätter med en intervju där syskonen Sara och Severi Väre berättar om sitt förhållande och om hur dövheten påverkat det. Tidningen publicerar också en intervju med språkmodellen ChatGPT, som det amerikanska företaget OpenAI lanserat. Artificiell intelligens erbjuder nästan obegränsade möjligheter, men hur klarar den en intervju? I tidningen finns dessutom artiklar om motion och idrott, sammandrag om läger som ordnats under sommaren, en rapport från Dövas världskongress som ordnades i Sydkorea, och mycket mer. Trevlig läsning!

Finlands Dövas Förbunds styrelsemöte

Finlands Dövas Förbunds styrelse sammanträdde förrförra veckan första gången efter sommarpausen. På mötet behandlades bland annat ekonomifrågor som gäller 2023 och 2024, samt ärenden om anknyter till stöden från Stea. Vi berättar mer om dessa ärenden i början av december. Styrelsen mötte också företrädare för ungdomsutskottet, som av en tillfällighet hade möte samtidigt med styrelsen. Med ungdomsutskottet diskuterade styrelsen hur det vore möjligt att utveckla samarbetet mellan styrelsen och kommittén.

Titta på inspelningen från Webbpartyt 2023 och ge tittarrespons

Webbpartyts 10-åriga resa firades på fredagen den 22 september med en festsändning med galatema! Inspelningen finns nu att se på Teckenspråkiga biblioteket. Vi vill gärna ha tittarrespons. Klicka på den vidstående länken om du har förbättringsförslag med tanke på Webbpartyt i framtiden.

Lagen om funktionshinderservice senareläggs

Riksdagen godkände på onsdagen den 27 september senareläggningen av lagen om funktionshinderservice med röstsiffrorna 92–75. Ursprungligen skulle lagen träda i kraft nu i oktober, men det nya datumet för ikraftträdande är i början av år 2025. Senareläggningen av lagen försämrar barnens rättigheter och äventyrar undervisningen i teckenspråk, eftersom lagen, som nu senarelagts, äntligen inkluderar individuell undervisning i teckenspråk som en subjektiv rättighet. Ingen annan lagstiftning garanterar en person som föds med hörselnedsättning rätten att få teckenspråk som sitt modersmål. Finlands Dövas Förbund har uttryckt sitt missnöje med beslutet.

Teckenspråkiga filmfestivalen 2023

Teckenspråkiga filmfestivalen 2023 ordnas lördagen 14.10.2023 på konserthuset i Lahtis nära stadens centrum, i samarbete med Lahtis dövförening. Teckenspråkiga filmfestivalen samlar produktioner på teckenspråk från de senaste åren från olika delar av världen, inklusive Frankrike och USA, till glädje för filmälskare på Lahtis konserthus. Alla filmer har finsk text. Konsertsalens dörrar öppnas för publiken klockan 10.00, med en och en halv timmes lunchpaus halvvägs genom föreställningarna. Programmet och ett mer ingående tidschema publiceras närmare tidpunkten. Vi ses i Lahtis!

Mer innehåll från Seniorernas kulturevenemang att se på Teckenspråkiga biblioteket

Finlands Dövas Förbund ordnade ett kulturevenemang för seniorer den 16 och 17.6.2023 i Tammerfors. Evenemanget bjöd på många fina uppträdanden, och Teckenspråkiga biblioteket har publicerat inspelningar av dem till tittarnas glädje. Den senaste inspelningen som lagts till heter ”Tampere”. Trevliga stunder med inspelningarna!