Dövas tidskrift 3/2023

Dövas tidskrifts höstnummer har utkommit

Nummer 3/2023 av tidningen når prenumeranterna under den sista veckan i september. I tidningen diskuteras bland annat riskerna med den nya finansieringsmodellen för organisationer och återvänder till stämningen från seniorernas kulturevenemang.

Social- och hälsoorganisationernas verksamhet har i åratal finansieras med Veikkaus spelintäkter, men från början av 2024 kommer pengarna direkt från statens budgetmedel. I artikeln i tidningen beskrivs reformen av finansieringsmodellen och de risker som den medför för organisationernas självständighet och finansieringens förutsebarhet.

På temasidorna återvänder vi till seniorernas kulturevenemang som hölls i juni i Tammerfors efter en fyraårig paus. Seniorernas kulturevenemang, som har arrangerats i 40 år, har alltid haft som huvudsaken seniorernas föreställningar, umgänge på teckenspråk och utbyte av det senaste.

Dessutom kan man läsa om det svenska projektet ”Äkta man?”, vars mål är att hjälpa döva, hörselskadade och dövblinda män att förstå de förväntningar och normer som riktas mot dem, och på så sätt förebygga våldsbeteende.

På evenemangssidorna återvänder vi till Dövas världsförbunds WFD:s världskongress i Sydkorea. Och i den svenskspråkiga kolumnen uppmanar Elin Westerlund människor att delta i föreningarnas verksamhet.

Dövas tidskrift, som utkommer fyra gånger om året, är Finlands Dövas Förbunds organisationstidning och teckenspråksgemenskapens språkrör.