Kuurojen lehti numero 3/2023

Kuurojen lehden syksyn numero on ilmestynyt

Lehden numero 3/2023 saapuu tilaajille syyskuun viimeisellä viikolla. Lehdessä muun muassa pohditaan järjestöjen uuden rahoitusmallin riskejä ja palataan seniorien kulttuuritapahtuman tunnelmiin.

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen toimintaa on rahoitettu vuosia Veikkauksen pelituotoilla, mutta ensi vuoden alusta lähtien rahat tulevat suoraan valtion budjettivaroista. Lehden artikkelissa kerrotaan rahoitusmallin uudistuksesta ja siinä piilevistä riskeistä järjestöjen itsenäisyydelle ja rahoituksen ennustettavuudelle.

Teemasivuilla palataan seniorien kulttuuritapahtumaan, joka järjestettiin neljän vuoden tauon jälkeen Tampereella kesäkuussa. Jo 40 vuoden ajan järjestetyn seniorien kulttuuritapahtuman pääasiana ovat aina olleet seniorien esitykset, viittomakielinen yhdessäolo sekä kuulumisten vaihto.

Yhdistystarinat-sarjassa on vuorossa Jyväskylän kuurojen yhdistys ry. Jyväskylän kuurojen historia on kulttuurin ja vahvojen naisten historiaa. Identiteetti-palsta puolestaan esittelee erilaisia identiteettejä ja niiden rakentumista. Palstalla toisena tarinansa kertoo kulttuuripersoona Risto Rautanen. Hänen lapsuudenperheensä oli kuuro, ja kahden sukupolven oralistisesta koulutaustasta huolimatta viittomakieli on ollut määrittävä tekijä Rautasen elämässä.

Myös lapsille ja nuorille suunnattu Kaverijuttuja-palsta jatkuu. Tällä kertaa sisarukset Sara ja Severi Väre kertovat, millaiset välit heillä on toisiinsa ja kuinka kuurous on siihen vaikuttanut.

Haastattelussa on myös Ritva Bergmann os. Lehtimäki, joka ensimmäisenä kuurona Suomessa kirjoitti ylioppilaaksi 1960-luvulla. Lisäksi lehdestä voi lukea ruotsalaisesta Äkta man? -projektista (Aito mies?), jonka tavoitteena on auttaa kuuroja, huonokuuloisia ja kuurosokeita miehiä ymmärtämään heihin kohdistuvia odotuksia ja normeja, ja näin ennaltaehkäistä väkivaltaista käytöstä.

Tapahtumasivuilla palataan kesällä järjestelyille leireille ja Kuurojen maailmanliiton maailmankongressiin Etelä-Koreaan. Lisäksi lehdessä kerrotaan tekoälyn rajattomista mahdollisuuksista, ja tähän juttuun on haastateltu tekoälyä, amerikkalaisen OpenAI-yrityksen kehittämää kielimalli ChatGPT:ä. Kirja-arviossa on Salla Fagerströmin rikos- ja tietokirja Kymmenen kirveeniskua ja Kehu & kiitos -palstalla valokeilassa on nuorten yhdistys Tammersign ry.

Lehdessä on luvassa myös liikuntaan ja urheiluun liittyviä aiheita, sillä lehti ja Suomen Kuurojen Urheiluliitto SKUL ovat sopineet yhteistyöstä tänä ja ensi vuonna. SKULille on varattu neljä sivua lehden numeroista 3/2023 ja 4/2023. Tästä numerosta voi lukea kuurojen golfin EM-kisoista Ahvenanmaalla sekä kahden nuoren liikunnallisesta elämäntavasta.

Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Kuurojen lehti on liiton järjestöjulkaisu ja viittomakielisten aikakaus- ja mielipidelehti.