Kuurojen lehti kansi 4_23

Kuurojen lehden joulunumero on ilmestynyt

Lehden numero 4/2023 saapuu tilaajille lähipäivinä. Lehdessä kerrotaan muun muassa vammaispalvelulain siirtämisestä, kuuroista taiteen tekijöistä ja urheilijoiden kansainvälisestä arvokisamenestyksestä.

Vammaispalvelulain voimaantulon siirtäminen yli vuodella sai vaihtelevan vastaanoton eri järjestöiltä, mutta Kuurojen Liitto vastusti lain siirtämistä. Lehden asiantuntija-artikkeli kertoo lain siirtämisen syistä, viittomakieltä tarvitsevien lasten hankalasta tilanteesta ja viivästyksen mahdollisista seurauksista.

Teemasivuilta pääsee lukemaan kuvanveistäjä Albert Tallrothin vaikutuksesta kuuroihin nykytaiteilijoihin; taidevalokuvaaja Jussi Rinta-Hoiska, viittomakieliartisti Silja Ruonala ja taiteen maisteri Petra Juva kertovat taiteestaan ja kokemuksistaan. Lisäksi saamme tietoa Ateneumissa 1889–1959 opiskelleista kuuroista. Tallrothin merkitystä kuurojen taiteelle käsittelee myös Noora Karjalaisen kirjoittama kolumni.

Yhdistystarinat-sarjassa on vuorossa vuonna 1898 perustettu Tampereen Viittomakieliset ry, jolla on takanaan kunniakas 125 vuoden historia. Kehu & kiitos -palstalla pääsee valokeilaan Jyväskylän yliopiston opiskelijajärjestö Viito! ry. Yhdistyksellä on huoli tulevaisuudesta, koska viittomakielisten opiskelijoiden määrä vähenee koko ajan.

Lapsille ja nuorille suunnatulla Kaverijuttuja-palstalla Valteri-koulu Onervan oppilaat Joni Jaakkola ja Olivia Suokas kertovat ystävyydestään. Identiteetti-palstalla puolestaan Anneli Salomaa kertoo, kuinka hänen identiteettinsä on muuttunut elämän aikana. Lehden haastattelussa on myös jämsäläinen kirvesmies Alpo Ruokolahti, joka täytti syyskuussa arvoisat 100 vuotta! Lisäksi Tuumataan tulkkausta-palstan viimeisessä osassa tuodaan esille paritulkkauksen hyötyjä.

Tapahtumasivuilla palataan Rovaniemellä järjestettyyn pohjoismaiseen kuurojen seniorien tapaamiseen. Artikkelia varten senioreilta kysyttiin gallupissa, mitä hyvään elämään tarvitaan. Lisäksi tapahtumasivuilla kerrotaan nuorisopäivien sisällöistä ja saattohoidon seminaarista.

Suomen Kuurojen Urheiluliitto SKULin tuottamissa sisällöissä kerrotaan urheilijoiden kansainvälisestä arvokisamenestyksestä sekä viittomakielisiä ja huonokuuloisia senioreita liikuttavista hankkeista. Ensi vuonna SKULin tuottamia urheilusisältöjä julkaistaan lehden numeroissa 2 ja 4.

Perinteiset yhdistysten joulu- ja uudenvuodentervehdykset löytyvät tänäkin vuonna joululehdestä.

Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Kuurojen lehti on liiton järjestöjulkaisu ja viittomakielisten aikakaus- ja mielipidelehti.