Vuoden ensimmäinen Kuurojen lehti on ilmestynyt

Lehden numerossa 1/2024 kerrotaan muun muassa viittomakielisen varhaiskasvatuksen keskittämisestä Helsingissä, parinmuodostuksesta kuurojen yhteisössä ja tuoreesta filosofian tohtorista.

Helsinki keskittää viittomakielisen varhaiskasvatuksen elokuusta 2024 alkaen Pitäjänmäelle, päiväkoti Taneliin. Lehden asiantuntija-artikkelissa kerrotaan päätöksestä sekä sitä edeltäneestä vuosikausien taistelusta.

Teemasivuilla käsitellään haasteita, joita kohdataan parinmuodostuksessa pienessä yhteisössä. Osa haluaa olla vapaaehtoisesti yksin, mikä voi johtua siitäkin, että vaihtoehtoja kumppaniksi on niin vähän. Yhteistä kieltä ja arvopohjaa pidetään tärkeänä kumppania valitessa.

Viittomakielisen kirjaston kanssa yhteistyössä tehtävässä Yhdistystarinat-sarjassa on vuorossa ensi vuonna 20 vuotta täyttävä Viittovat perheet ry. Valtakunnallisen yhdistyksen ideana on tehdä yhteistyötä paikallisten kuurojenyhdistysten kanssa. Kehu & kiitos -palstalla kiitellään C. O. Malm -keskus ry:tä, jolla on myös erilainen toimintatapa kuin perinteisillä yhdistyksillä, koska jäseniksi pääsevät vain yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa opiskelleet viittomakieliset ammattilaiset.

Lapsille ja nuorille suunnatulla Kaverijuttuja-palstalla Pitäjänmäen koulun luokkakaverit Maisa Nyberg ja Nikosija Suokas kertovat ystävyydestään. Identiteetti-palstalla puolestaan viittomakielinen kuuleva Johanna Seppälä kertoo, kuinka hänen identiteettinsä on muovautunut. Seppälä on soda eli kuuron henkilön kuuleva sisarus.

Joulukuussa 2023 tehtiin historiaa, kun Nina Sivunen väitteli ensimmäisenä suomalaisena syntymäkuurona viittomakielisenä tohtoriksi. Väitöstilaisuus oli itsessään merkittävä, sillä ensimmäistä kertaa Suomessa pidettiin täysin viittomakielinen väitöstilaisuus. Sivunen kertoo lehdessä tutkimuksestaan ja väitöstilaisuuden kulusta.

Lehden haastattelussa on myös Leena Köykkä, joka työskenteli yli 35 vuotta Tampereella sosiaalityöntekijänä, melkein koko sen ajan viittomakielisten ja kuurosokeiden kanssa. Lisäksi on esittelyssä uusin liiton hallituksen jäsen, Seinäjoella asuva Olli Katainen.

Tapahtumasivuilla palataan viittomakielten päivän webinaariin, jossa julkistettiin Vuoden viittomakieliteko 2023 -palkinnon voittajaksi Miguel Peltomaa. Vuosien ajan Peltomaa on vaikuttanut monin tavoin viihde-, taide- ja kulttuurialalla ja tuonut viittomakieltä tutummaksi suomalaisille. Tapahtumasivuilta löytyy myös tietoa tulevista Kuurojen Liiton tapahtumista ja vertaiskursseista.

Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Kuurojen lehti on liiton järjestöjulkaisu ja viittomakielisten aikakaus- ja mielipidelehti.