Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Viittomakielitekopalkinto 2023 Miguel Peltomaalle

Suomalaisen ja suomenruotsalaisen viittomakielen juhlapäivän, Viittomakielen päivän 12.2.2024 juhlaseminaarissa jaettiin Kuurojen Liiton Vuoden viittomakieliteko 2023 -palkinto Miguel Peltomaalle.

Perusteluissa todetaan, että Miguel Peltomaa on vuosien ajan vaikuttanut monin tavoin viihde-, taide- ja kulttuurialalla ja tuonut viittomakieltä tutummaksi osaksi suomalaista arkea. Hän on vuonna 2023 työskennellyt mm. juontajana Pikku Kakkosessa, joka näin on tullut osaksi viittomakielisten lasten elämää.

Vuoden 2023 aikana Peltomaa on taiteen ja viihteen kautta lisännyt tietoisuutta viittomakielestä ja viittomakielisistä eri foorumeilla, kuten sosiaalisessa mediassa, Uuden Musiikin Kilpailussa (UMK) ja kulttuurigaalassa. Ensimmäistä kertaa UMK:n historiassa kilpailua oli mahdollisuus seurata myös viittomakielellä, kun Peltomaa toimi kilpailukappaleiden tulkkina ja ohjelman kommentaattorina, tuoden siten viittomakielelle laajaa näkyvyyttä. Hän onnistui erityisen hienosti Käärijän kappaleen ”Cha Cha Cha” taiteellisessa kääntämisessä viittomakielelle.

Ennen kaikkea Miguel Peltomaa on nyt esikuva monelle viittomakieliselle lapselle ja nuorelle.

Katso videoltamme Miguel Peltomaan haastattelu. Video on tekstitetty suomeksi.

Kunniamaininta

Kuurojen Liiton hallitus päätti lisäksi myöntää kunniamaininnan Yleisradion Pikku Kakkoselle viittomakielisistä lasten ohjelmista. Pikku Kakkonen, lastenkulttuurin instituutio, tekee mm. yhdessä Viittomakielisen kirjaston kanssa erittäin tasokasta ja laadukasta viittomakielistä sisältöä pienelle, mutta sitäkin tärkeämmälle kohderyhmälle, viittomakielisille lapsille. Perus- ja ihmisoikeusnäkökulmasta on tärkeää, että ohjelmia tehdään saavutettavaksi myös heille.

YLEn Pikku Kakkosen tiimi kokee viittomakielisten lastenohjelmien tekemisen erittäin tärkeäksi ja merkitykselliseksi.

– Olemme todella onnellisia ja ylpeitä siitä, että tekemämme työ on tullut nähdyksi ja se on saanut nyt näin hienon tunnustuksen. Pikku Kakkonen kuuluu kaikille, myös viittomakielisille lapsille. On tärkeää, että viittomakieliset lapset saavat nauttia lastenohjelmista omalla äidinkielellään, kertoo tuottaja Elli Murtonen.

Viittomakielen päivänä 12.2. YLE julkaisi uuden Nalle – viitotaan ja leikitään -ohjelmasarjan. Lisätietoja ohjelmasta löydät oheisesta linkistä.

Vuoden viittomakieliteko -tunnustuspalkinto myönnetään henkilölle tai taholle, joka on ajanut viittomakielisten kielellisiä oikeuksia Suomessa, nostanut viittomakieliä näkyville ja edistänyt näin Suomen viittomakielten asemaa kuluvan vuoden aikana.