Kuurojen lehden 2/2023 kansia

Kuurojen lehden kesänumero on ilmestynyt

Kesän numero 2/2023 saapuu tilaajille juhannusviikolla tai heti sen jälkeen. Lehdessä muun muassa pohditaan kehitysyhteistyöhön tulevia leikkauksia ja identiteettien monipuolistumista kuurojen yhteisössä.

Kehitysyhteistyön määrärahojen leikkaaminen on ollut esillä hallitusneuvotteluissa, ja leikkauksia on tulossa. Lehden artikkelissa kerrotaan kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyöhankkeiden vaikuttavuudesta ja niiden tiukasta valvonnasta. Lisäksi lehdessä kerrotaan tarkemmin Kuurojen Liiton hankkeesta Kosovossa ja Albaniassa.

Teemasivuilta voi lukea identiteettien monipuolistumisesta. Uuden kuurosukupolven identiteettien rakentumista myllertää perinteisten viittovien ja ei-puhuvien kuurojen määrän väheneminen. Uudella Identiteetti-palstalla esitellään tulevissakin lehdissä erilaisia identiteettejä ja niiden rakentumista. Palstalla ensimmäisenä tarinansa kertoo Timo Harakka, joka on kuurojen vanhempien kuuleva lapsi.

Yhdistystarinat-sarjassa on vuorossa Porvoon Seudun Kuurot ry, joka vietti 40-vuotisjuhlia viime vuonna. Porvooseen on perustettu kuurojen yhdistys peräti kolme kertaa 1900-luvun aikana.

Lehdessä esitellään lyhyesti Kuurojen lehden lukijakyselyn tuloksia. Yksi lukijakyselyssä esitetty toive oli lapsille ja nuorille suunnattu sarja, ja siksi lehdessä aloittaa nyt Kaverijuttuja-palsta. Ensimmäisessä osassa viittomakieliset Herta-Esta Künnapuu ja Anton Pokki kertovat ystävyydestään.

Viittomakielentulkin työ on esillä monessa kohtaa lehdessä. Kolumnissa vaaditaan tarpeita vastaavaa tulkkauspalvelua ja Kehu & Kiitos -palstalla valokeilassa on Viittomakielialan Osuuskunta Via. Uutena kolmiosaisena sarjana aloittaa Tuumataan tulkkausta -palsta, jonka on laatinut Tulkkitoiminnan yhteistyöryhmä. Lisäksi lehdestä voi lukea kiinnostavan haastattelun kuurojen vanhempien kuulevasta lapsesta Kirsti Sievälästä, 83, joka on ollut tulkki käytännössä koko ikänsä.

Tapahtumasivuilla palataan kesäkuun liittokokouksessa käsiteltyihin asioihin ja henkilövalintoihin. Lisäksi lehdessä kerrotaan ajankohtaisista kieli-ilmiöistä, joita Kuurojen Liiton kielineuvonta on kohdannut. Aiheena ovat myös turvallisemman tilan periaatteet ja niiden toteuttaminen esimerkiksi yhdistyksellä. Teatteriarviossa on Teatteri Totin koskettava uutuusnäytelmä Rakkaus kenkälaatikossa, joka perustuu tositapahtumiin.

Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Kuurojen lehti on liiton järjestöjulkaisu ja viittomakielisten aikakaus- ja mielipidelehti.