Längd: 06:19
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 4.4.2024

Nytt i Teckenspråksbiblioteket

Familjen Hellöre -serien handlar om familjen Hellöre, som levde och verkade i Jakobstadsregionen. I första delen berättar Anita Hellöre hur hennes farföräldrar Viktor och Hilja träffades och hur allt började. I den andra delen berättar Anita Hellöre om den dövblinde Frans Leijon, som blev en viktig del av Hellöres familj. Den sexdelade serien målar på ett fantastiskt sätt upp bilden av hur livet var för döva och om dövföreningens verksamhet under 1900-talets första årtionden i Jakobstadsregionen.

Projekt Språkstyrka fortsätter sin gång

Projekt Språkstyrka har fått fortsatt finansiering av undervisnings- och kulturministeriet för tiden 1.4.2024-31.3.2025. Inom projektet anses det vara viktigt att fortsätta med språkmentorverksamheten och undervisningen av teckenspråk från Snäckan och Ytteresse skola till andra skolor. Därtill fortsätter arbetet med revitaliseringsprogrammet. Under svenska veckan i november ordnas ett seminarium där vi presenterar hur långt vi kommit med revitaliseringsprogrammet och båda forskningsansvariga universitetens forskning.

Kulturdagarnas armband är nu till försäljning

De nationella kulturdagarna för döva äger rum i år den 10–12 maj 2024, och försäljningen av evenemangets biljetter har nu startat! Förutom ett FULL PASS-armband som inkluderar alla program under helgen finns det också enskilda biljetter till DeafPub-kvällarna och föreställningarna på Tanssin Talo (Dansens Hus). Du kan köpa dina biljetter via länken nedan. Vi ses på kulturdagarna!

Föreslå medlemmar till förbundets styrelse

Finlands Dövas Förbunds medlemsföreningar kan göra förslag till ordförande och ordinarie medlemmar till förbundets styrelse, som väljs vid förbundsmötet sommaren 2024. Skicka dina förslag senast den 31 mars 2024 antingen som brev, via föreningens egen e-postadress, eller med en elektronisk blankett via föreningsrummet. Mer information om nomineringsprocessen och nomineringsblanketten finns på den bifogade länken.

StopKela 2.0-rörelsen på framkant

StopKela 2.0 -rörelsen är en fortsättning på den ursprungliga StopKela-rörelsen från år 2017, där användarna av tolktjänsten började protestera mot långvariga problem med tillgängligheten av tolkning och över att kundernas behov ignoreras. Då avslutades kampanjen med en demonstration utanför FPA:s (Folkpensionsanstaltens) huvudkontor, där över 150 personer samlades, samt med en petition som signerades av över 7000 personer. Det har gått sju år sedan den första StopKela-kampanjen, men ingenting verkar verkar ha förändrats. StopKela 2.0 är användarnas nya protest mot hur FPA tillhandahåller tolktjänster för personer med funktionsnedsättningar. Hur har vi kommit till den här situationen? Och vad är fel med FPAs tolktjänst? Rörelsens representant Salla Fagerström svarar på dessa och många andra frågor i en video som du kan titta på via den bifogade länken.

Rapport om ensamhet bland äldre teckenspråkiga personer

Centralförbundet för de gamlas väl utförde en kartläggning av ensamhet bland äldre teckenspråkiga. Förbundet anlitade teckenspråkiga Maria Kursi som kartläggare. Kursi intervjuade sammanlagt 12 teckenspråkiga personer i pensionsålder. De beskrev att teckenspråkiga kan uppleva ensamhet både bland hörande och teckenspråkiga. Språkbarriären med hörande kan orsaka ensamhet, medan hierarki inom teckenspråkssamhället kan få människor att känna sig utanför. Resultaten från kartläggningen har sammanställts i rapporten ”Viittomakielisten yksinäisyys – harvoin pääsee juttelemaan viittoen (Teckenspråkigas ensamhet – Sällan får man samtala på teckenspråk”, som du kan läsa i elektronisk form via den bifogade länken. Förutom rapporten producerade projektet två videor, de kan ses på YouTube. Länkarna finns bredvid texten.

Förändringar i arbetslöshetsunderstöd och allmänt bostadsstöd

Riksdagen har beslutat att minska det allmänna bostadsbidraget och arbetslöshetsförmåner från och med april i år. Om du redan har ett befintligt beslut om bostadsbidrag kommer ditt bidrag att minska nästa gång ditt hushåll måste ansöka om en justering av bidraget. Barnförhöjningarna samt skyddsdelen, som har varit 300 euro per månad, kommer att slopas från arbetslöshetsförmånerna. Om du arbetar under arbetslöshet och får jämkad arbetslöshetsförmån kan beloppet av din ersättning minska. Om du får utkomststöd från FPA kan stödet öka om ditt allmänna bostadsbidrag eller din arbetslöshetsförmån minskar. Se FPA:s meddelande om ärendet på deras webbplats.