Tekstitys: Suomi

StopKela 2.0 liikekannalla

StopKela 2.0 on vammaisten tulkkauspalvelun käyttäjien vastalause sille, miten Kela tuottaa tulkkauspalveluita. Miten tähän tilanteeseen ollaan päädytty? Mikä Kelan tulkkauspalvelussa on vikana?

StopKela-liike alkoi vuonna 2017, kun tulkkauspalvelun asiakkaat ryhtyivät protestoimaan pitkään jatkuneita ongelmia. Asiakkaat olivat jääneet ilman tulkkia, asiakkaiden tarpeita ei kuultu eikä tarpeisiin vastattu. StopKela-kampanja päättyi mielenosoitukseen Kelan pääkonttorilla Helsingissä kesäkuussa 2017. Paikalle tuli lyhyestä varoitusajasta huolimatta yli 150 ihmistä, mukana useiden järjestöjen edustajia, myös Kuurojen Liitto. Mielenosoituksessa Kelan edustajalle luovutettiin adressi, jonka allekirjoitti viikossa yli 7000 ihmistä.

Ensimmäisestä StopKela-kampanjasta on kulunut seitsemän vuotta, mutta Kelan tulkkauspalvelun asiakkaiden toivomukset, mielipiteet ja tarpeet törmäävät edelleen kuin seinään. Syntyi StopKela 2.0. Tapasimme liikkeen edustajan Salla Fagerströmin, joka kertoi meille mihin StopKela 2.0 pyrkii ja mitä kaikkea Kelan tarjoamassa tulkkauspalvelussa pitäisi korjata.

Katso oheinen haastatteluvideo. Video on tekstitetty suomeksi.

Kuurojen Liitto kommentoi

– Ymmärrämme tulkkauspalvelun asiakkaiden huolen. Kelan tulkkauspalvelussa on useita ongelmakohtia, jotka vaativat parannusta. Kuurojen Liitto työskentelee myös näiden asioiden parantamiseksi, olemme muun muassa julkaisseet muiden järjestöjen kanssa vetoomuksen ja meillä on vireillä työelämätulkkauskysely. Ensi viikoksi on luvassa taas uutta. Oikeuksienvalvontaa jatketaan herkeämättä, toteaa Kuurojen Liiton erityisasiantuntija Marika Rönnberg.