Thomas Sandholmin elämäkertaa esiteltiin helmikuussa 2023 Valkeassa talossa. Kuvassa myös Kuurojen Liiton puheenjohtaja Jaana Aaltonen ja kirjailija Sami Koski.

Suomen PENin sananvapauspalkinto Thomas Sandholmille

Palkinto luovutettiin 19.3.2024 Suomen PENin vuosikokouksessa Helsingissä.

Suomen PENin vuoden 2024 Sananvapauspalkinnon sai viittomakielinen Thomas Sandholm.

Suomen PEN toteaa tiedotteessaan, että Thomas Sandholm (s. 1963) on viittomakielisen kulttuurin ja viittomakielisen uutisjournalismin uranuurtaja. Hän on tärkeä esikuva sekä kuulovammaisille että kuuleville, joita viittomakieli ja kuurojen ajankohtaiset asiat kiinnostavat. Yleisradion Viittomakielisten uutisten ankkurina hänen journalisminsa tavoittaa koko Suomen.

Viittomakielisiä uutisia Yle on lähettänyt vuodesta 1994, ja niiden 30-vuotispäivää juhlittiin tammikuussa 2024. Sandholm työskenteli jopa niiden ensimmäisessä lähetyksessä. Koska Viittomakieliset uutiset olivat aikoinaan Ylelle uusi aluevaltaus, Sandholm pääsi itse muokkaamaan lähetystä sekä sen välittämää viittomakielistä journalismia.

– ”On suuri kunnia saada vuoden 2024 sananvapauspalkinto. Palkinto merkitsee minulle todella paljon, mutta ehkä vieläkin tärkeämpi se on Suomen viittomakielisten yhteisölle. Kuurojen yhteisölle tämä palkinto merkitsee tasavertaisuutta valtaenemmistön kanssa. Usein valtaenemmistön unelmat – kuten tällaisen palkinnon saaminen – ovat viittomakielisille kaukaisia ja vaikeasti saavutettavia. – – Tämä sananvapauspalkinto on viittomakieliselle yhteisölle viittomavapauspalkinto. Se näyttää, että saamme viittoa kaikista asioista – ja julkisesti”, toteaa Sandholm kiitospuheessaan.

Kuurojen Liitto onnittelee lämpimästi Thomas Sandholmia!