Längd: 01:29
Textning: Finska
Språk: Finskt teckenspråk

Dövas Förbunds omställningsförhandlingar har avslutats

Finlands Dövas Förbunds omställningsförhandlingar har avslutats den 2 april 2024. Förändringarna berör sammanlagt 6,8 årsverken. Som ett resultat av förhandlingarna kommer arbetsförhållandena för sju personer att sägas upp och arbetsförhållandena för fyra personers arbetsförhållande övergår till deltidsarbete. Dessutom kommer personal att permitteras i en månad. Permitteringarna berör 28 personer.

Bakgrunden till förändringsförhandlingarna är Finlands Dövas Förbunds försämrade ekonomi. Den allmänna kostnadsnivån har ökat betydligt och bidragen har minskat eller förblivit desamma utan indexjusteringar. Dessutom är utsikterna för medelanskaffningen för år 2024 sämre än tidigare år.

Med åtgärderna strävar förbundet efter att uppnå besparingar på över 300 000 euro för att nå sitt budgetmål. Förbundet kommer senare att informera om hur besparingarna påverkar verksamheten.