Längd: 08:24
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 16.2.2023

Dansteatern Giselle på LillaLuckan 11.3.2023

Den flerspråkiga dansteatern Giselle visas på LillaLuckan i Helsingfors lördagen den 11.3.2023 kl. 12.00.

Föreställningen passar alla rån skolåldern och uppåt. Den berättar om kärlek och svek på finska, svenska, finlandssvenskt och finskt teckenspråk!

Evenemanget ordnas i samarbete med Samarbetsförbundet kring funktionshinder, SAMS och Finlandssvenska teckenspråkiga rf.

Närmare information och anmälan vi länken intill.

Teckenspråkstolkad föreställning på Svenska Teatern i april

Föreställningen Är det hett här? teckenspråkstolkas tisdagen den 25.4.2023 kl. 19.00.

I den underhållande monologen tar Anna Hultin upp frågor om klimakteriet och varför vi har så många frågor men så få svar.

Föreställningen visas på NICKEN-scenen där det ryms max 70 åskådare och man kan se tolkningen från vilken plats som helst. Biljetter kan köpas från Svenska Teaterns webbshop.

Du kommer till Svenska Teaterns sidor via länken intill.

Signmark belönad för Årets teckenspråksbragd 2022

Priset Årets teckenspråksbragd tilldelas årligen en person eller instans som arbetat för de teckenspråkigas språkliga rättigheter och synliggjort teckenspråken och på så sätt främjat deras ställning i Finland under det gångna året. Till mottagare av priset för 2022 utsågs Signmark, vars medverkan i tävlingen Dansar med stjärnor alla garanterat kommer ihåg! Även om han inte utgick med segern bröt en döv deltagarens medverkan i ett musikbetonat program ner alldeles nya skiljemurar, och lyckades dessutom göra teckenspråket till ett hett samtalsämne i sociala medier. Gratulerar, Signmark!

Vi tecknar tillsammans 2023!

På föreningsdagarna lanserade Finlands Dövas Förbund kampanjen Vi tecknar tillsammans 2023, och direktörerna Kaisa Alanne och Helena Torboli framförde en utmaning till föreningarna och hela gemenskapen: Hur kan vi alla delta i att stödja barnens uppväxt till att bli teckenspråkiga? Torboli tipsade föreningarna om att de kan ansöka om medlemsorganisationsunderstöd för att organisera tillställningar och aktiviteter för barn, och de kan också ansöka om tilläggsunderstöd eller om att få ändra ändamålet för understöd som beviljats för i år.

Material på finskt och finlandssvenskt teckenspråk samt finska och svenska finns på kampanjsidan, klicka på länken intill.

Textsamtalstjänsten fick fortsatt finansiering

Stea har beviljat textsamtalstjänsten fortsatt finansiering för i år. Tjänsten fungerar mån–fre kl. 8–20. För tillfället räcker medlen inte till för att erbjuda tjänsten också under veckosluten.

Textsamtalstjänstens framtid är alltjämt öppen och social- och hälsovårdsministeriet har tillsatt en arbetsgrupp för att utreda ärendet. Den har i uppgift att fundera på hur textsamtalstjänsten ska se ut i fortsättningen för att alla ska ha likvärdiga möjligheter att uträtta ärenden per telefon. Senast i slutet av maj är det meningen att arbetsgruppen ska presentera sina planer för fortsättningen.

Distansevenemang för seniorer: Teckenspråkiga Yle

Finlands Dövas Förbunds seniorarbetsgrupp ordnar en distansträff fredagen den 17.2.2023 kl. 13–14.30 på Zoom. Mikaela Tillander från Yle kommer med och hon ska berätta om nyheter och programmet Mikaela & Thomas. Ni som deltar kan ställa frågor och även föreslå intressanta programämnen.

Skicka din anmälan (namn och e-postadress) till frivilligverksamhetssamordnaren Aliisa Lehtonen senast fredagen den 17.2.2023 kl. 10.00 till aliisa.lehtonen@kuurojenliitto.fi eller 044-7525261. Efter klockan 10 på fredagen skickar Aliisa alla dem som anmält sig en zoomlänk, från vilken man klickar in sig till evenemanget.

Finlands Dövas Förbunds seniorarbetsgrupp hälsar dig välkommen!

Föreslå medlemmar till dövförbundets styrelse

Medlemsföreningarna i Finlands Dövas Förbund kan nominera egna kandidater till medlemmar och ordförande i förbundets styrelse. Både ordföranden och de andra styrelsemedlemmarna väljs på förbundsmötet våren 2023. Förslagen kan skickas till förbundet antingen per brev eller per e-post. Breven ska skickas till adressen Finlands Dövas Förbund rf, Valutskottet, PB 57, 00401 Helsingfors. E-posten ska skickas antingen från föreningens egen, ordförandens eller sekreterarens e-postadress till adressen vaalivaliokunta@kuurojenliitto.fi. Avsändaren får en bekräftelse när e-postmeddelandet kommit fram.

Alla kandidatförslag ska skickas senast den 31.3 och kandidatens namn och ålder, utbildning och yrke samt bostadsort ska framgå av förslaget. Vidare ska där stå i vilken förening kandidaten är medlem och en kort motivering till varför just den här personen vore ett gott tillskott i styrelsen.

Kandidaten ska vara medlem i en medlemsförening i Finlands Dövas Förbund rf. En förening kan också föreslå en medlem i en annan förening. Föreningen måste be om den föreslagna personens samtycke till att bli uppställd. Om det i föreningarnas förslag inte ingår tillräckligt många personer vilkas kandidatur garanterar villkoren för en balanserad sammansättning av styrelsen kan valutskottet också på eget initiativ leta fram lämpliga kandidater på andra sätt.

Kursi har ärende till dig!

Alltid då och då får Finlands Dövas Förbund respons av medlemmar som anser att förbundets verksamhet känns avlägsen. Alla har inte heller klart för sig vad man gör i förbundet eller gör man alls något. I den nya programserien Kursilla on asiaa  går den undersökande journalisten Sami Kursi till botten med vad som egentligen pågår bakom kulisserna i Finlands Dövas Förbund. I seriens första avsnitt fokuserar han på vad förbundet gör för barnfamiljerna och i det andra kartlägger han vilka alla frågor förbundet har påverkat eller påverkar. Ännu ett tredje avsnitt är på kommande, så håll utkik efter det!