Tekstitys: Suomi

Vuoden viittomakielitekopalkinto 2022 TTK-tähti Signmarkille

Suomalaisen ja suomenruotsalaisen viittomakielen omaa päivää, Viittomakielen päivää juhlitaan taas 12.2. Juhlawebinaarissa 10.2. myönnettiin tunnustuspalkinto vuoden viittomakieliteosta ja tänä vuonna sen saa Tanssii tähtien kanssa -kilpailusta kaikille tutuksi tullut rap-artisti Signmark.

Kuurojen Liitto ry myöntää Vuoden viittomakieliteko 2022 -tunnustuspalkinnon Signmarkille eli Marko Vuoriheimolle. Tunnustuspalkinto myönnetään henkilölle tai taholle, joka on ajanut viittomakielisten kielellisiä oikeuksia Suomessa, edistänyt Suomen viittomakielten asemaa ja nostanut viittomakieliä.

Signmark osallistui ensimmäisenä kuurona Suomessa Tanssii tähtien kanssa -kilpailuohjelmaan syksyllä 2022 ja nousi yleisön tietoisuuteen positiivisella tavalla. Hän on jo vuosia ajanut viittomakielisten asemaa eri foorumeilla, ja TTK-ohjelmassa Signmark jälleen rikkoi raja-aitoja ja toi esille, että tanssi kuuluu kaikille. TTK-ohjelma osoitti myös rohkeutta ja ennakkoluulottomuutta ottamalla Signmarkin tähtioppilaaksi.

Katso oheiselta videolta Signmarkin haastattelu, toimittajana Salla Fagerström!

Kuurojen Liiton hallitus päätti lisäksi myöntää kunniamaininnan kuurojenpappi Marja Saukkoselle, joka toiminut aktiivisesti viittomakielellä somessa ja tuonut sinne viittomakieliset hengelliset keskustelut. Kenen tahansa on ollut helppo ottaa häneen viittoen videopuhelulla yhteyttä.

Kuurojen kansanopisto saa myös erityismaininnan ukrainalaisten kuurojen pakolaisten vastaanottamisesta ja kouluttamisesta. Kansanopisto oli heti valmis reagoimaan ja koordinoimaan kuurojen pakolaisten kotiutumista Suomessa.

Palkinto luovutettiin Viittomakielen päivän webinaarissa 10.2. ja sen luovutti johtaja Kaisa Alanne Kuurojen Liitosta. Seminaarin tallenne julkaistaan pian liiton verkkosivulla ja se katsottavissa kahden viikon ajan.