Språkstyrka fick fortsatt finansiering

Projektet Språkstyrka syftar till att revitalisera det finlandssvenska teckenspråket. Det omfattar insatser särskilt för att stödja familjer och skolor.

Projektet Språkstyrka har av undervisnings- och kulturministeriet beviljats 131 000 euro i fortsatt finansiering för perioden 1.4.2023–31.3.2024. Finlands Dövas Förbund fortsätter samordningen av projektet, och specialsakkunnig  Annika Aalto fortsätter som ansvarsperson. I likhet med tidigare fördelas understödet på olika verksamheter.

Finlandssvenska teckenspråkiga (FST) fortsätter sin språkmentorverksamhet för det finlandssvenska teckenspråket. Både FST och Finlands Dövas Förbund har fått förfrågningar av familjer som önskar en mentor. Det här behovet kan vi nu bemöta.

Vid Humanistiska yrkeshögskolan används understödet till planeringen av utbildningen Livs 4. Själva utbildningen arrangeras med separat finansiering, och den fokuserar på undervisning av teckenspråk och teckenkommunikation.

Pedersöre kommun kommer i sin tur att fortsätta med distansundervisningen av tecken och teckenspråk, utvecklingen av undervisningen samt med rådgivningen till andra daghem och skolor.

Dessutom kommer Språkstyrka att inleda ett samarbete med VIKKE-projektet: avsikten är att producera en webbplats på svenska för VIKKE. Man vill också utveckla Papunets svenskspråkiga webbplats.

Det här är andra gången som Språkstyrka, som startade 2021, fick fortsatt finansiering.