Längd: 05:43
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 27.10.2022

Svenska veckan 2022

Svenska veckan är Svenskfinlands största kulturevenemang och firas detta år 31.10-6.11.

Det ordnas en massa olika evenemang runt Svenskfinland. Se närmare på programmet via länken intill.

Det ordnas även digitalt program och man kan till exempel följa Emmi Sulander som forskat i svenskspråkiga inofficiella namn på platser i Helsingfors. Programmet Ta en tur till slangnamnens Helsingfors är textad.

Trevlig Svenska veckan!

Teaterföreställningen Näkterbaren tolkas till finlandssvenskt teckenspråk

Näkterbaren är en karaokekomedi som regisseras av Christopher Strandberg och är DuvTeaterns första komedi.

Alla längtar vi efter något. Välkommen till Näkterbaren, en ganska vanlig karaokebar, där var och en kan hitta sig själv och varandra.

Föreställningen torsdagen den 1.12.2022 tolkas till teckenspråk. Se närmare information och köp biljetter via länken intill.

FPA:s kundmeddelande om tolkupphandling

Samarbetsnätverket för tolktjänster för personer med funktionsnedsättning höll möte 5.10.2022. Folkpensionsanstalten kommer att i oktober–november att publicera ett kundmeddelande på sin webbplats om mötets innehåll och resultatet av upphandlingen. Om du har ett tolkbeslut får du brev av FPA 1.11.2022 med information om ändringarna i tolkupphandlingen. Det sker dock inga ändringar i användningen eller beställningen av tolktjänsten, och tolkförteckningen samt distanstolkningen ingår i tjänsten också i fortsättningen.

Samma dag publiceras också en tillfällig webbplats på adressen www.kela.fi/tulkit-2023. Där finns information om de utvalds tolkföretagen och länkar till deras webbplatser. Även kundmeddelandena finns på den tillfälliga webbplatsen, på både finska, svenska och de båda inhemska teckenspråken.

Skicka en representant för din förening till ungdomsmötet!

Vi uppmanar Finlands Dövas Förbunds medlemsföreningars ungdomsklubbar, ungdomsföreningar, unga föreningsmedlemmar samt medlemsorganisationer att delta i Finlands Dövas Förbunds ungdomsarbetes ungdomsmöte lördagen den 26 november klockan 10 i Ljusa huset i Helsingfors. Representanterna ska vara mellan 16 och 30 år.

Efter ungdomsmötet ordnar ungdomsarbetet en trakasseriombudskurs för alla. Kursen är gratis och de 30 snabbaste anmälda får delta. Också kursen ordnas i Ljusa huset, klockan 14.30–17.30. Efter den blir det ännu kvällsprogram tillsammans med ungdomsklubben i Helsingfors Dövas Förening. Mera information om programmet kommer senare.

Kurs om god växelverkan

Välkommen på kursen Nycklar till god växelverkan i november! Kursen handlar om två teman som är

viktiga i föreningsarbetet, nämligen god växelverkan samt konfliktsituationer och sätt att lösa dem.

Gästföreläsare på kursen är livscoachen Elina Pokki.

Kursen arrangeras i Tammerfors 18–20.11.2022, med start klockan 18.00 på fredag och avslutas klockan 13.00 på söndag. Utöver en intressant kurs bjuder vi på lunch på lördag och söndag och ersätter dina resekostnader. Anmäl dig senast 9.11 genom att klicka på länken intill!

Kulturdagarnas bästa solonummer i Teckenspråkiga biblioteket

Dövas 31 riksomfattande kulturdagar ordnades i 27–29.5.2022. Till bästa solonummer för vuxna utsågs Juuso Ojalas Klockan, och hedersomnämnandet i samma kategori gick till Hannele Ilomäkis programnummer Ålderdomsångest. Båda programnumren kan nu ses i Teckenspråkiga biblioteket. Klicka på länken för att se dem!