Längd: 04:10
Textning: Svenska
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 14.10.2022

Med rätt att teckna – symposium om finlandssvenskt teckenspråk

Symposiet ordnas den 3–4 november 2022 i Helsingfors, är gratis och öppet för alla intresserade, men förutsätter förhandsanmälan senast 17.10. Klicka här för att anmäla dig.

Symposiet arrangeras av ämnet nordiska språk vid Helsingfors universitet i samarbete med Finlandssvenska teckenspråkiga r.f.

Under symposiet presenteras aktuell forskning om finlandssvenskt teckenspråk. Dessutom ger programmet en inblick i hur det är att leva som finlandssvensk teckenspråkig i Finland i dag. Programmet hittar du på symposiets webbplats.

Under symposiet hålls presentationer på svenska, finlandssvenskt teckenspråk och finskt teckenspråk och tolkning görs till svenska och finlandssvenskt teckenspråk.

Välkommen med på innehållsrika dagar om och med finlandssvenskt teckenspråk!

Föreningen FST:s 20-årsjubileum närmar sig!

Festligheterna lördagen den 5.11.2022 sker på Sokos Presidentti i Helsingfors kl. 15.00-20.30. Portarna till festplatsen kommer att öppnas kl. 14.00.

Anmälan sker via föreningens hemsida senast 19.10. Klicka här för att anmäla dig, få närmare information om kvällens program och ta en förhandstitt på kvällens läckra meny. Ni kan py se information på finlandssvenskt teckenspråk via informationskanalen Teckeneko, www.teckeneko.fi

För medlemmar kostar kvällens festligheter 40€ och för icke medlemmar 55€.

Varmt välkomna!

Diskrimineringsombudsmannen påpekar att betydelsen av teckenspråk inte får förringas

Diskrimineringsombudsmannen Kristina Stenman har gett rekommendationer åt Hörcentralerna. Centralerna ska se talade och tecknade språk som likvärdiga och ge information åt familjer med CI-barn om teckenspråk från första början.

Ur Diskrimineringsombudsmannens utredning kom det fram att teckenspråk inte rekommenderats av Hörcentralerna och att det ansetts vara en hobby för familjen att lära sig tecken och teckenspråk. Detta godkänner Diskrimineringsombudsmannen inte. I framtiden ska betydelsen av tvåspråkighet i form av ett tecknat och ett talat språk tas upp med familjerna som en del av hörselrehabiliteringen.

Teater Totti firar 35-årsjubileum

Teater Totti fyller 35 år! Festen arrangeras på nattklubben Maxine i Helsingfors lördagen den 29 oktober kl. 18.00–24.00. Programmet utlovar internationella berömda artister och andra skojiga överraskningar. Köp din biljett i Teater Tottis webbhandel.

Filmkväll

”WHAT?” är en svartvit, stum och teckenspråkig komedi. Filmen handlar om en döv skådespelare som har det kämpigt och är trött på att acceptera de mest förnedrande uppgifter bara för att få en roll. Alltså beslutar han sig för att saken i egna händer. Filmen har Finlandspremiär den 3 december klockan 18 i Ljusa husets auditorium. Biljetterna kostar 14 euro och kan köpas i Teater Tottis webbhandel.. Ha en minnesvärd filmkväll!