Tekstitys: Suomi

Ajankohtaiskatsaus 27.10.2022: Mitä tiedät viittomakielestä?

Tämän viikon katsauksessa kerrotaan mm. tulkkauspalvelujen kilpailutuksesta ja kansanopiston kurssitarjonnasta. Lisäksi voit testata perustietosi viittomakielistä!

Kelan asiakastiedote tulkkauspalvelujen kilpailutuksesta

Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun yhteistyöverkoston kokous järjestettiin 5.10.2022. Kela julkaisee loka-marraskuun aikana verkkosivuillaan tiedotteen, jossa kerrotaan kokouksen sisällöstä ja hankinnan tuloksista. Jos sinulla on tulkkipäätös, Kela lähettää sinulle 1.11.2022 asiakastiedotekirjeen, jossa kerrotaan tulkkikilpailutuksessa tapahtuvista muutoksista. Tulkkauspalvelun käyttöön tai tulkkien tilaamiseen ei kuitenkaan ole tulossa muutoksia, ja tulkkilista sekä etätulkkaus ovat osa palvelua myös jatkossa.

Samana päivänä julkaistaan myös väliaikaiset verkkosivut osoitteessa www.kela.fi/tulkit-2023. Sivustolla on tarjolla tietoa valituista tulkkifirmoista ja linkit palveluntuottajien verkkosivuille. Myös asiakastiedotekirjeet ovat nähtävillä sivustolla niin suomeksi, ruotsiksi kuin molemmilla kotimaisilla viittomakielillä.

Lähetä yhdistyksesi edustaja mukaan nuorisokokoukseen!

Kutsumme Kuurojen Liiton jäsenyhdistysten nuortenkerhoja, nuorisoyhdistyksiä, kuurojen yhdistyksen nuoria sekä jäsenjärjestöjä osallistumaan Kuurojen Liiton nuorisotyön nuorisokokoukseen lauantaina 26.11.2022 klo 10.00 Valkeassa talossa, Helsingissä. Edustajien tulee olla iältään 16–30-vuotiaita.

Nuorisokokouksen jälkeen nuorisotyö järjestää häirintäyhdyshenkilöiden koulutuksen kaikille. Koulutus on ilmainen kaikille, ja 30 nopeinta nuorta pääsee mukaan. Koulutus tapahtuu myös Valkeassa talossa klo 14.30–17.30. Koulutuksen jälkeen on luvassa vielä iltaohjelma yhteistyössä Helsingin Kuurojen Yhdistyksen nuortenkerho NK:n kanssa. Tästä tulee lisätietoja erikseen myöhemmin.

Mitä tiedät viittomakielestä? -testi

Kuurouteen ja viittomakieleen liittyy paljon erilaisia ennakkoluuloja ja väärinkäsityksiä. Kuinka hyvin olet itse kartalla? Käy ottamassa selvää oheisesta linkistä! Kampanjan tarkoituksena on tarjota perustason tietoa viittomakielestä sekä Kuurojen Liiton toiminnasta ihmisille, joilla ei ole henkilökohtaista kokemusta viittomakielestä ja sen käyttäjistä.

Osallistujien kesken arvotaan laadukas, ”Supervoimani on viittomakieli” -painatuksella varustettu termosjuomapullo. Palkinto arvotaan kaikkien osallistujien ja yhteystietonsa jättäneiden kesken. Onnea tietovisaan ja arvontaan!

Kuurojen kansanopiston loka-marraskuun kurssit

Kuurojen kansanopisto järjestää loka-marraskuussa kaikkiaan viisi eri kurssia.

• Viittomakielinen vuorovaikutus -kurssilla perehdytään suomalaiseen viittomakieleen, kuurojen yhteisöön ja kulttuuriin, ja se on suunnattu kaikille viittomakielestä, kuurojen yhteisöstä ja kulttuurista kiinnostuneille henkilöille. Osallistujilta ei vaadita aiempaa viittomakielen osaamista.
  • 40 tuntia viittomakieltä -jatkokurssi jatkaa suoraan siitä, mihin aiemmalla alkeiskurssilla jäätiin. Kurssilla syvennetään osaamista ja laajennetaan viittomakielen sanastoa.
  • Suomea puhuen ja viittoen huonokuuloisille maahanmuuttajille -kurssilla parannetaan osallistujien suomen kielen taitoja, kehitetään tietoteknistä osaamista ja opitaan samalla myös suomalaista viittomakieltä.
  • Viittomat puheen tukena -jatkokurssi on suunnattu kaikille tukiviittomista kiinnostuneille henkilöille, ammattihenkilöille ja perheenjäsenille, jotka hyötyvät arjessaan tukiviittomista. Koska kyseessä on jatkotason kurssi, osallistuminen edellyttää jonkin verran aiempaa viittomien osaamista.
  • Viittomia laulellen ja lorutellen -kursseilla opitaan hauskalla ja innostavalla tavalla uusia viittomia. Kurssikokonaisuuden toisen osan teemana on joulu.

Pääset tutustumaan kursseihin tarkemmin oheisen linkin kautta. Oppimisen iloa!

Kulttuuripäivien parhaat sooloesitykset nähtävillä

31. kuurojen valtakunnalliset kulttuuripäivät järjestettiin Joensuussa 27. –29.5.2022. Parhaaksi aikuisten kategorian sooloesitykseksi valittiin Juuso Ojalan Kello, ja saman kategorian kunniamaininnan sai Hannele Ilomäen Vanhuusangsti. Molemmat esitykset ovat nyt nähtävillä Viittomakielisessä kirjastossa oheisesta linkistä. Käykäähän katsomassa!