Det är svårt att växa upp till att bli teckenspråkig i dagens Finland
Färre än 10 % av döva och hörselnedsatta barn föds i familjer som redan tecknar. Av de andra familjerna till döva och hörselnedsatta barn
- får bara en bråkdel undervisning i teckenspråk
- erbjuds de flesta undervisning i stödtecken
- lär sig en del teckenspråk på egen hand med hjälp av ordböcker eller videor
- har en del inte kommit i kontakt med teckenspråk överhuvudtaget.
Förut lärde sig barnen teckenspråk senast i skolan. Nu finns det inga dövskolor längre. Nästan alla teckenspråkiga barn går i skola tillsammans med hörande barn, och i många fall är de den enda teckenspråkiga i sin skola. Bara ett fåtal får teckenspråkig undervisning, och en del av barnen får inte ens en teckenspråkstolk eller ett teckenspråkigt skolgångsbiträde. Situationen är densamma i daghemmen.
Även dövföreningarnas verksamhet har förändrats. Förut dristade sig det teckenspråkiga barnets hela familj till att komma till föreningen för att träffa andra teckenspråkiga, lära sig språket och bli bekant med dövas seder och bruk. Nu känner familjerna sig inte alltid välkomna. Det är dessutom viktigt att förstå att också codabarn behöver teckenspråket och dövgemenskapen.