Finlands Dövas Förbunds teser inför välfärdsområdes- och kommunalvalet 2025

Att identifiera och tillgodose teckenspråkigas servicebehov bör vara en del av planeringen och genomförandet av alla tjänster.

Längd: 00:39
Textning: Svenska
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Tjänster också för teckenspråkiga?

Teckenspråkiga har ofta svårt att få tjänster och information i vardagen.

Informationen, småbarnspedagogiken, undervisningen, sysselsättningstjänsterna och social- och hälsovårdstjänsterna måste göras mer tillgängliga för teckenspråkiga i både kommunerna och välfärdsområdena.

Alla tjänster ska planeras och genomföras på ett sådant sätt att teckenspråkigas behov av tjänster identifieras och beaktas.

Ladda ner våra valteser här

> FDFs teser inför välfärdsområdes- och kommunalvalet 2025 på svenska (PDF)
> FDFs teser inför välfärdsområdes- och kommunalvalet 2025 på finska (PDF)

 

1. Delaktighet


Teckenspråkiga ska ha jämlika möjligheter att få information, delta och påverka beslut. Finlands Dövas förbund uppmuntrar välfärdsområdena och kommunerna att utvärdera tjänsterna tillsammans med teckenspråkiga.

Teckenspråkiga ska tas med redan i planeringsskedet. Även om gruppen av teckenspråkiga är liten har var och en rätt till högklassiga tjänster. Nyckeln till utveckling av tjänsterna är att höra organisationerna – de lyfter fram målgruppernas behov och skapar möjligheter att delta.

2. Teckenspråkiga tjänster och tolktjänster 


Döva har rätt till tjänster på sitt modersmål, det vill säga på finlandssvenskt eller finskt teckenspråk. Till exempel barn, äldre, personer som återhämtar sig från psykisk ohälsa och invandrare får ofta störst nytta av en tjänst när den ges direkt på teckenspråk, inte med förmedling av en tolk. Inom social- och hälsovården finns många yrkesutbildade personer som kan teckenspråk. För mer information kontakta Finlands Dövas Förbunds regionarbetare.

Alla har rätt till välfungerande kommunikation, även anställda. Om tolkning av rätt slag saknas, kan det uppkomma farliga situationer, särskilt inom hälso- och sjukvården. Alla som jobbar inom vården måste veta att klient- och patientlagarna förpliktar vårdgivaren att ordna tolkning när ett gemensamt språk saknas.

Det här är fortfarande ett problem särskilt inom primärvården och tjänster för äldre. En döv person kan till exempel inte boka tid till vården om det bara går att använda en återuppringningstjänst. Särskilt vid planeringen av digitala tjänster är det viktigt att se till att de är tillgängliga även för teckenspråkiga.

3. Tillgången till information


Teckenspråkiga har fortfarande stora problem med att få tillgång till information. Information om tjänsterna bör finnas på teckenspråk, till exempel på webbplatser och i den övriga kommunikationen.

En del kommuner har på ett berömligt sätt publicerat nyheter och aktuell information på teckenspråk under de senaste åren. Som stöd för välfärdsområdenas information erbjuder Finlands Dövas Förbund teckenspråkiga programtjänster från Dövas Video. För mer information, se kuurojenliitto.fi/sv/dovas-video.

Säkerhetsläget har ändrats under de senaste åren och därför måste det säkerställas att teckenspråkiga får information, särskilt i nödsituationer och under kriser. Fungerar allt som det ska i ditt välfärdsområde?

4. Rätt till teckenspråket


En familj som har ett dövt barn eller ett barn med hörselnedsättning ska få mångsidigt stöd från kommunen och välfärdsområdet. Barnets två- eller flerspråkighet måste stödas till exempel med hemundervisning i teckenspråk (lagen om funktionshinderservice).

Möjligheten till teckenspråkig utbildning bör tryggas genom att anställa personal som kan teckenspråk inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Dessutom ska undervisning i teckenspråk som modersmål tryggas.

Bra språkkunskaper är viktiga för lärandet och utvecklingen av de sociala relationerna. De hjälper också till att förhindra utanförskap och ensamhet.

Tänk på det här särskilt i kommunen


  • Se till att daghemmen tar hänsyn till de teckenspråkiga barnens behov.
  • Ta reda på med skolorna vilken undervisning barn och unga får i teckenspråk som modersmål.
  • Se till att det finns tillgängliga sysselsättningstjänster för teckenspråkiga i ditt sysselsättningsområde.
  • Kontrollera att det finns klara och tydliga anvisningar om när sysselsättningstjänsterna ansvarar för tolktjänster och om hur tolktjänsterna ska beställas.
  • Se till att teckenspråkigas möjligheter att få information beaktats i kommunen.
  • Stöd den lokala teckenspråkiga förenings- och klubbverksamheten.
  • Säkerställ att de idrotts-, motions- och kulturtjänster som kommunen stöder också är tillgängliga för teckenspråkiga.

Tänk på det här särskilt i välfärdsområdena


  • Säkerställ att barn får lära sig på teckenspråk genom hemundervisning i teckenspråk.
  • Säkerställ att teckenspråkiga får information särskilt i farliga situationer och under kriser bl.a. genom teckenspråkig tolkning på informationsmöten.
  • Se till att social- och hälsovårdstjänsterna utvecklas tillsammans med teckenspråkiga.
  • Kartlägg äldre teckenspråkiga personers behov av tjänster och ta reda på tillsammans med era samarbetspartner var och hur dessa tjänster tillhandahålls.
  • Säkerställ att det finns klara och tydliga anvisningar om när välfärdsområdet ansvarar för tolktjänster och om hur tolktjänsterna ska beställas.
  • Förbättra teckenspråkigas tillgång till information t.ex. genom att fatta beslut som ger teckenspråkiga tillgång till Dövas Videos programtjänst.
  • Beakta organisationernas roll som en del av välfärdsområdets strategi.