Traficom övervakar tv-texterna – brister kan meddelas med blankett

Rundradion, MTV3 och Nelonen har ett lagstadgat ansvar att förse sina tv-program med undertexter.

Traficom övervakar att den fastslagna andelen av tv-programmen textas. Rundradion är skyldig att texta 100 % av sitt programutbud medan motsvarande andel för MTV3 och Nelonen är 75 %. En del av textningarna kan finnas i en beställ-tv-tjänst, såsom till exempel på Yle arenan. Utfallet av de textade programmens procentandelar 2020 finns här (på finska): https://www.traficom.fi/fi/tilastot/aani-ja-tekstityspalvelun-toteutuminen

Sport- och musiksändningar behöver inte textas och i fråga om direktsändningar förekommer det ännu små undantag i textningen fram till slutet av innevarande år.

Från början av 2021 trädde också ett krav på textningens kvalitet i kraft: textningen ska vara begriplig och höra samman med programmet. En del av automattextningarna uppfyller ännu inte de här kvalitetskraven.

Om du anser att textningen av något visst program innehöll bristfälligheter kan du antingen meddela kundtjänsten på kanalen i fråga eller Traficom på blanketten nedan:

Kontaktblankett: Ljud- och textningstjänster i tv-program och i beställ-tv | Traficom

Finlands Dövas Förbund och Finska Hörselförbundet följer aktivt med kvaliteten på textningen och har ett nära samarbete med både tv-kanalerna och Traficom.