Tv-tekstitysten toteutumista valvoo Traficom – puutteista voi ilmoittaa lomakkeella

Yleisradiolla, MTV3:lla sekä Nelosella on laissa määritelty vastuu tv-tekstityksen toteuttamiseen.

Traficom valvoo näiden tekstityksen määrien toteutumista. Yleisradiolla on 100 % ja MTV3:lla sekä Nelosella 75 % tekstitysvelvoite ohjelmistostaan. Osa tekstityksestä voi olla tilausohjelmapalvelussa eli esim. Yle Areenassa. Tekstitysten vuoden 2020 toteutumisprosentit löytyvät:
Ääni- ja tekstityspalvelun toteutuminen 2020.

Urheilu- ja musiikkilähetyksiä ei tarvitse tekstittää, ja suorien lähetysten tekstitykseen liittyy vielä tämän vuoden loppuun asti pieniä poikkeuksia.

Tämän vuoden alusta astui voimaan myös tekstityksen laadun vaatimus: tekstityksen pitää olla ymmärrettävää ja liittyä ohjelmaan. Osa automaattitekstityksistä ei vielä toteuta näitä laatuvaatimuksia.

Mikäli koet, että jonkin ohjelman tekstityksessä oli puutteita, voit ilmoittaa siitä joko kyseisen kanavan asiakaspalveluun tai tällä Traficomin lomakkeella:
Yhteydenottolomake: Ääni- ja tekstityspalvelut tv-ohjelmissa ja tilausohjelmapalveluissa.

Kuurojen Liitto ja Kuuloliitto seuraavat aktiivisesti tekstityksen laadun toteutumista ja tekevät tiivistä yhteistyötä sekä tv-kanavien että Traficomin kanssa.