Bedömning av det finska teckenspråkets situation har väckt diskussion

Professor Tommi Jantunen begrundar bedömning av det finska teckenspråkets situation och om det är hotat i sin artikel i Kieliverkostos elektroniska tidning Kieli, koulutus ja yhteiskunta (Språk, utbildning och samhälle) som utkom den 5 december 2023.

Ämnet har varit aktuellt i Finlands Dövas Förbunds arbete redan under lång tid. Teckenspråkiga barn och unga utgör gemenskapens framtid, och det finns mycket oro över hur svårt det är för barn att växa upp till teckenspråkiga i dagens Finland. Därför har förbundet börjat överväga hur möjligheterna för barn och unga att lära sig teckenspråk kan ökas och stärka de båda teckenspråkens vitalitet.

Finlands Dövas Förbund och språknämnden för finländska teckenspråk svarade i december 2018 på en internationell enkät där Unesco som är underställd FN, redde ut olika språks aktuella status, det vill säga vilka språk som är livskraftiga och vilka som är hotade i olika grad. Teckenspråken var med i enkäten för första gången. Bedömningen av det finska och finlandssvenska teckenspråket är fortfarande pågående – i UNESCOS databas som nämns i artikeln visas två olika bedömningar för dem och många andra språk.

En bedömning av finlandssvenskt teckenspråks hotade status gjordes redan 2013 inom ett projekt vid University of Central Lancashire (UCLan) i Storbritannien (2011–2013). Då bedömdes finlandssvenskt teckenspråk vara allvarligt hotat (severely endangered). I projektet gjordes bedömningarna enligt UNESCOS kriterier för hotade språk, och bedömningsformuläret var anpassat för att passa teckenspråk bättre.

Finlands Dövas Förbund förbereder för närvarande ett svarsinlägg till artikeln. Utöver skriftliga utbyten av åsikter krävs också möten ansikte mot ansikte på teckenspråk, och förbundet strävar efter att ordna sådana.