Längd: 02:40
Textning: Finska
Språk: Finskt teckenspråk

Hedersutmärkelse till en frivillig som utmärkt sig inom verksamhet för barn och unga

Ungdomsutskottet belönar varje år en person som arbetat för teckenspråkiga barn och unga.

Sådan verksamhet kan handla till exempel om att:
• Organisera enskilda evenemang för barn och/eller ungdomar som frivillig
• Utveckla tjänster och rättigheter för teckenspråkiga barn och/eller unga
• En ung aktivt deltagit i föreningsverksamhet
• Producera och dela teckenspråkiga videor på sociala medier för att öka medvetenheten
• Verka som digital rådgivare
• Delta i politiken och påverka genom den

Utmärkelsen ges i form av ett litet pris. Dessutom kommer utmärkelsens mottagare och hens verksamhet att uppmärksammas på sociala medier och andra kanaler för Finlands Dövas Förbunds ungdomsarbete. De senaste hedersutmärkelserna för frivilliga tilldelades Henna Syrjälä år 2022 och Milla Pitkänen år 2021.

Kriterier:
• Verksamheten ska vara frivillig och kandidaten får inte vara medlem i Finlands Dövas Förbunds ungdomsutskott eller anställd vid förbundet, en dövförening eller någon annan organisation inom ungdomsarbete.
• Samma person kan inte få hedersutmärkelsen för frivilliga en andra gång inom 3 år från den föregående utmärkelsen.

Vem som helst kan nominera en frivillig till hedersutmärkelsen. För att nominera en kandidat ska du skicka kandidatens namn till ungdomssekreteraren tillsammans med motiveringar varför just denna person förtjänar hedersutmärkelsen för perioden 2023–hösten 2024.

Utifrån nomineringarna beslutar ungdomsutskottet vem som ska tilldelas priset. Personen som tilldelas hedersutmärkelsen offentliggörs på ungdomsdagarna i Åbo.

Skicka ditt förslag med en motivering i skriftlig eller tecknad form till ungdomssekreterare Monika Hämälä senast 13.10 antingen per e-post monika.hamala@kuurojenliitto.fi eller på Whatsapp på 044 741 7254.

Kontakta ungdomsutskottet medlemmar för mer information.

Med hösthälsningar
Ungdomsutskottet 2024