Längd: 06:12
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 20.3.2024

Teatteri Totti och Riksteatern Crea: Frans

Teaterpjäsen som berättar om livet för dövblinde Frans Leijon (1879 – 1947) är en berättelse om enastående motståndskraft och seger mitt i svårigheterna. Född år 1879 i Yläne, förlorade han både synen och hörseln som barn när smittkoppor slog till. Plötsligt var allt tyst och mörkt, vilket gjorde att vardagliga sysslor som att gå väldigt svårt. Istället kröp han på alla fyra, kämpade, stal och bet mot alla som närmade sig honom. Tills Frans mötte läraren Anna Heikel i skolan, som öppnade upp ett nytt sätt att uppleva världen genom doft och beröring. Trots att Frans liv förvandlades till blind och döv, hjälpte lärarens envishet och tålamod honom att lära sig teckenspråk och att kommunicera genom beröring. Han kunde skapa genom sina unika färdigheter med händerna och forma en egen syn på världen. Pjäsen skildrar livets hårdhet och dess skönhet genom Frans ögon – han såg världen med sina händer och fingrar. Den framhäver den stolta Frans envishet och bryter fördomar mot dövblinda. Se föreställningstider och platser i vår evenemangskalender.

Kurs för finlandssvenskar i juli

Har du kommit ihåg att anmäla dig till kurserna för finlandssvenskar? Gör det nu, det finns fortfarande plats! I år ordnar förbundet igen kurs för finlandssvenskar. Kursen ordnas 9-12.7.2024 i Sjundeå, på Hotell Siuntio. Denna gång ordnas kursen för familjer och unga vuxna tillsammans. Det ordnas program som är gemensamt för alla deltagare men också egna helheter för familjerna och för unga vuxna. Välkommen och trivas med andra finlandssvenskar, lyssna på föreläsningar, samtala om minoritetsstress, simma, och till exempel spela minigolf. Kursen är gratis och inkluderar boende och måltider. Sista anmälningsdagen är den sista mars och du kan anmäla dig via länken intill.

Vädjan om att utvärdera helhetssituationen för tolkningstjänster för personer med funktionsnedsättning

Finlands Dövas Förbund samt andra intresseorganisationer och aktörer inom funktionsnedsättningsområdet har skrivit en gemensam vädjan till social- och hälsovårdsministeriet. I vädjan krävs att tolkningstjänsternas helhet utvecklas. För närvarande är tolksituationen förvirrande, och det är inte ens säkert att man får en tolk för läkarbesök. I vädjan föreslår de deltagande organisationerna en träff med representanter från social- och hälsovårdsministeriet och lovar att ställa all sin expertis och kunskap till förfogande för att lösa problemen relaterade till tolkning under den här regeringsperioden. Du kan läsa hela vädjan via länken nedan.

Tolkning i arbetslivet – undersökning 2024

Många har kontaktat organisationerna angående brister i arbetslivstolkningen. En del har till och med sagt upp sig från sina jobb efter att ha blivit utmattade av bristfälliga tolkningsarrangemang. För att kunna fortsätta samtalen med FPA för att förbättra situationen samlar vi nu in användarnas erfarenheter av tolktjänster genom en enkät. Vi samlar också tolkarnas erfarenheter av hur väl arbetslivstolkning fungerar genom en separat enkät. Vänligen besvara enkäten via länken nedan senast söndagen den 24 mars. Att svara är helt konfidentiellt och respondenten kan inte identifieras i rapporteringen. Tack för era svar!

Årets första nummer av Dövas tidskrift har kommit ut

Dövas tidskrift 1/2024 kommer att nå prenumeranterna inom de närmaste dagarna. I tidningen berättas bland annat om koncentrationen av teckenspråkig småbarnspedagogik i Helsingfors, om parbildning inom dövas gemenskap och om en ny doktor i filosofi. Tidningen behandlar Helsingfors stads beslut att koncentrera den teckenspråkiga småbarnspedagogik till daghemmet Taneli i Pitäjänmäki, och den långvariga kampen som föregick detta beslut. I serien ”Föreningsberättelser” presenteras föreningen Viittovat perheet, som firar sitt 20-årsjubileum. I tidningen intervjuas även Leena Köykkä, som arbetade över 35 år som socialarbetare i Tammerfors, nästan hela denna tid med teckenspråkiga och dövblinda. Trevlig läsning!