Längd: 04:36
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 17.5.2024

Finlands Dövas Förbund kräver att Fpa:s upphandling av tolktjänster avbryts

Fpa gjorde tolktjänstens användare bestörta genom att skärpa villkoren för tolktjänsterna i mars. Flera klagomål och utredningsbegäran har gjorts om de nya avgränsningarna och deras verkställande, och Fpa har meddelat att den kommer att ordna ett samråd om ärendet. Fpa har emellertid hunnit inleda ett anbudsförfarande för upphandling av tolkningstjänster innan samrådet ordnas. Diskussionen mellan Fpa och de organisationer som representerar kunderna om förbudet att tolka ljud- och bildupptagningar är således oavslutad, och därför kräver Finlands Dövas Förbund att upphandlingsförfarandet ska avbrytas och beredas på nytt. Klicka på länken nedan för att läsa förbundets krav i sin helhet.

Förnyad handbok om teckenspråkiga barn i småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen

Utbildningsstyrelsen har publicerat en förnyad version av handboken om teckenspråkiga barn inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen. Uppdateringen genomfördes i samarbete med Utbildningsstyrelsen, projekt VIKKE, Finlandssvenska teckenspråkiga rf och Dövas Förbund. I handboken tar man upp hur personalen på daghemmet och i förskolan kan bygga upp en inkluderande lärmiljö där barnet kan tillägna sig teckenspråk. Handboken ger personalen t.ex. en insikt i vilken vikt ögonkontakten och beröringen har i teckenspråkig kommunikation och hur man samarbetar med en tolk.

Ändringar i språkrådgivningen för teckenspråk

Vi måste dra ner våra tjänster inom språkrådgivningen eftersom Undervisnings- och kulturministeriet beviljat oss mindre finansiering än tidigare. Antalet personer som ger språkrådgivning har minskat från fem till tre: Päivi Mäntylä, Janne Kankkonen och Leena Savolainen. Du kan fortfarande skicka frågor till språkrådgivningen som förr, men svarstiden kommer att förlängas från 1–2 dagar till en vecka.

De statliga nedskärningarnas inverkan på Finlands Dövas Förbund

Nedskärningen på 100 miljoner euro för 2027, som redan upptagits i regeringsprogrammet, ökade med ytterligare 30 miljoner euro i ramförhandlingarna i april och tidigarelades för att genomföras stegvis. Nästa år kommer det statliga stödet att vara hela 80 miljoner euro mindre än nivån i år och 130 miljoner euro, det vill säga en tredjedel mindre, i slutet av regeringsperioden. Tidigareläggandet av nedskärningarna kom som en fullständig överraskning för organisationerna. Markku Jokinen behandlar nedskärningarnas inverkan på Finlands Dövas Förbund i videon som du hittar via länken nedan.

Nyheter från Finlands Dövas Förbunds regionarbete

Regionarbetaren Marita Björn går vidare till nya uppgifter, och hennes arbete i Satakunta och Egentliga Finlands region slutade vid utgången av april 2024. Regionarbetare Heli Mikkola flyttar till ett mer västligt område. Hennes regioner är nu Birkaland, Satakunta och Egentliga Finland. Från Mikkolas område överförs Egentliga Tavastlands region till regionarbetare Rita Auroila. Auroila fortsätter också i sitt gamla område: Södra Karelen, Kymmenedalen och Päijänne-Tavastland. Finlands Dövas Förbunds tjänster inom regionarbetet håller stängt 17.6–18.8. Det gäller också för jouren.