Dövas tidskrift 1/2020

Dövas tidskrift 1/2020 har kommit

Årets första nummer av Dövas tidskrift har kommit ut. Tidningen har med det nya året också fått en ny layout. Innehållsmässigt fortsätter vi att servera allt från fakta till underhållning och intressanta personporträtt.

I expertintervjun berättar vi om Finlands dövas idrottsförbund (SKUL) som i år firar 100-årsjubileum. Dövidrotten har ända från början varit tvungen att berättiga sin existens. Verksamhetsledaren Eetu Keski-Levijoki vill höja dövidrottens status.

På temasidorna presenteras Finlands Dövas Förbunds webbplats som har omarbetats och fått nya egenskaper. Ta en titt på de uppfräschade sidorna på  https://kuurojenliitto.fi/sv/hem/

I årets första nummer berättar vi också om hur teckenspråket har blivit det nya normala på daghemmet Franzenia. Där har man haft en öppen inställning till teckenspråket, vilket ledde till att dagiset belönades med dövförbundets hederspris Årets teckenspråksbragd 2019.

Läsarna kan glädja sig åt att också i år läsa kolumner på svenska av Elin Westerlund.

Om du vill kommentera tidningens nya utseende, skicka e-post till redaktionssekreteraren på adressen kuurojenlehti@kuurojenliitto.fi

Dövas tidskrift är Finlands Dövas Förbunds organisationstidning och teckenspråkigas opinionstidskrift. Tidningen utkommer fyra gånger om året.