Kuurojen lehdessä 2/2014 haastateltiin Maj-Lis Sundellia ja Saara Tarvosta (sv translation)

Äntligen diskuteras tvångssteriliseringarna av döva kvinnor – Finlands Dövas Förbund kräver en utredning

Inom dövgemenskapen har historiska oförrätter och personliga, smärtsamma minnen kommit upp till ytan under de senaste åren. I synnerhet de tvångssteriliseringar som gjordes i rashygieniskt syfte kan betecknas som människorättsliga kränkningar och en skamfläck i den finska närhistorien. Staten bör starta en utredning kring detta och be dem som utsattes om ursäkt.

Dövas närhistoria innehåller svåra saker: tvångssterilisering, tvingande att tala, äktenskapsförbud, diskriminering. Också berättelser om fysiskt våld har kommit fram. De här sakerna har tagits upp såväl i medierna som på olika seminarier och teckenspråksgemenskapens budskap är klart: staten måste ta itu med att utreda de oförrätter som döva har utsatts för. De utsatta vill också ha en ursäkt och gottgörelse för det skedda.

Det första steget i en utredning är att samla information, analysera informationen och offentliggöra den. För att utredningen ska framskrida behövs också en ändamålsenlig försoningsmekanism. Offren måste höras och de ska kunna få sakkunnig hjälp för att behandla de svåra och traumatiserande händelserna.

– Det här är en tung och upprörande sak som döva länge har burit på inom gemenskapen. Det är dags att de som har utsatts för oförrätter får en ursäkt och gottgörelse av staten. Finländarna bör också känna till sin egen historia och minoriteternas historia är en del av den, säger Finlands Dövas Förbunds verksamhetsledare Markku Jokinen.

Tvångssteriliseringarna har under veckan tagits upp av programmet MOT och i dokumentärserien Med goda avsikter. Tvångssteriliseringen av döva kvinnor behandlas i seriens tredje avsnitt, som sänds  den 30.1 på TV1. Programmen kan ses på Yle Arenan (se länkar nedan).

I fjol diskuterades samernas, romernas och teckenspråkiga dövas likartade erfarenheter på ett seminarium ordnat av Förbundet för mänskliga rättigheter samt på Finlandsarenan i Björneborg. På  hösten ordnade Finlands Dövas Förbund seminariet Historiska oförrätter där man koncentrerade sig på dövas historia.

Diskussionen om historiska oförrätter fortsätter på dövförbundets diskussionsdagar i Uleåborg 9.2 och på dövhistoriska sällskapets seminarium i Tammerfors 23.2.