Kuurojen lehdessä 2/2014 haastateltiin Maj-Lis Sundellia ja Saara Tarvosta

Kuurojen naisten pakkosterilisaatiot vihdoin yhteiskunnalliseen keskusteluun – Kuurojen Liitto vaatii selvitysprosessin käynnistämistä

Kuurojen yhteisössä on viime vuosina noussut pintaan historian vääryydet ja monen henkilökohtaiset kipeät muistot. Erityisesti rotuhygienian nimissä tehtyjä pakkosterilisaatioita voi pitää ihmisoikeusrikkomuksina ja häpeäpilkkuna Suomen lähihistoriassa. Suomen valtion tulee käynnistää selvitystyö ja pyytää uhreilta anteeksi.

Kuurojen lähihistoria sisältää vaikeita asioita: pakkosterilisaatioita, puhumaan pakottamista, avioliittokieltoja ja syrjintää. Esille on tullut myös kertomuksia fyysisestä väkivallasta. Aihe on ollut vahvasti esillä sekä mediassa että eri seminaareissa ja viittomakielisen yhteisön viesti on selvä: kuurojen kärsimiä vääryyksiä on selvitettävä valtion toimesta. Uhrit toivovat myös anteeksipyyntöä ja korvauksia tapahtuneesta.

Selvitysprosessin ensimmäisenä askeleena on tiedon kerääminen, jäsentely ja tuominen päivänvaloon. Selvityksen eteneminen vaatii myös sopivan sovittelumekanismin etsimistä ja soveltamista. Uhreja tulee kuulla, ja traumojen ja vaikeiden asioiden käsittelyssä tulee käyttää asiantuntijoita.

– Tämä on rankka ja koskettava aihe, jota kuurot ovat kantaneet pitkään yhteisönsä sisällä. Vääryyttä kokeneiden on aika saada hyvitystä ja anteeksipyyntö valtiolta. Suomalaisten tulee myös tuntea oma historiansa ja vähemmistöjen historia on osa tätä tarinaa, toteaa Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen.

Pakkosterilisaatiot ovat esillä tämän viikon MOT-ohjelmassa sekä eilen 16.1. alkaneessa Hyvissä aikeissa -dokumenttisarjassa. Kuurojen naisten pakkosterilisaatioita käsitellään sarjan kolmannessa osassa (TV1 30.1.)

Viime vuonna saamelaisten, romanien ja viittomakielisten kuurojen kokemuksista keskusteltiin Ihmisoikeusliiton seminaarissa ja SuomiAreena-tapahtumassa Porissa. Syksyllä Kuurojen Liiton järjestämässä Historian vääryydet -seminaarissa keskityttiin kuurojen historian tapahtumiin.

Historian vääryydet -keskustelu jatkuu Kuurojen Liiton neuvottelupäivillä Oulussa 9.2. ja Kuurojen historiaseuran seminaarissa Tampereella 23.2.