Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva / Eduskunta

Eduskunnan viittomakielten verkosto toivoo valtioneuvoston käynnistävän selvityksen kuurojen kohtelusta

Eduskunnan viittomakielten verkosto on 17.1.2019 lähestynyt ryhmäpuheenjohtajia liittyen kuurojen kohteluun Suomen lähihistoriassa.

Kirjeessään eduskunnan viittomakielten verkosto pyytää, että eduskuntaryhmät yhteisesti kääntyisivät valtioneuvoston puoleen käynnistääkseen selvityksen, joka koskee kuurojen avioliittorajoituksia, lasten huostaanottoja sekä pakkosterilisaatioita Suomen historiassa. Kuurojen Liiton hallitus on toivonut valtiollisen sovintoprosessin käynnistämistä.

– Verkostolle on tärkeätä, että tehdään monipuolinen ja uskottava selvitys, joka johtaa hyvään lopputulokseen. Emme ottaneet kantaa keinoihin tai mahdollisiin toimenpiteisiin koska näimme, että valtioneuvoston tulee tehdä nämä arviot. Löytyy myös monta eri tapaa tehdä tämäntyyppisiä kansallisesti tärkeitä selvityksiä. Ilahduttavaa oli, että kaikki puolueet lähtivät heti ja mielellään mukaan verkoston pyyntöön, kommentoi eduskunnan viittomakielten verkoston puheenjohtaja Mikaela Nylander (RKP).

– On ilahduttavaa, että viittomakielten verkosto ymmärsi asiamme vakavuuden ja edisti näin selvitysprosessin käynnistymistä, toteaa Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen.

Eduskunnan viittomakielten verkoston muita jäseniä ovat Timo Harakka (SDP), Arja Juvonen (PS), Esko Kiviranta (KESK), Johanna Karimäki (VIHR), Katja Hänninen (VAS), Maria Tolppanen (SDP), Peter Östman (KD), Tiina Elovaara (SIN) ja varapuheenjohtajana toimiva Sari Sarkomaa (KOK).