Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 24.8.2023: Kesän aikana tapahtunutta ja ensimmäiset syksyn kuviot

Syksy on pikkuhiljaa saapunut ja suurimmalla osalla on koittanut paluu arkeen. Tervetuloa syksyn ensimmäisen ajankohtaiskatsauksen pariin!

Jatkossa ajankohtaiskatsaukset suomalaisella viittomakielellä julkaistaan pääsääntöisesti viikoittain ja suomenruotsalaisella viittomakielellä joka toinen viikko. Viikkokatsauksia pääset katsomaan niin Kuurojen Liiton verkkosivuilla, Youtubessa kuin myös Facebookissa.

Kuurojen Liitto ei kannata vammaispalvelulain voimaantulon siirtämistä

Eduskunta hyväksyi keväällä kauan valmistellun ja odotetun vammaispalvelulain. Uusi hallitus on nyt kuitenkin siirtämässä lain voimaantuloa vähintään vuodella eteenpäin. Kuurojen Liitto ei kannata siirtoa, ja haluaa muistuttaa, että pääministeri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu tavoitteeksi vahvistaa viittomakielten asemaa. Uusi vammaispalvelulaki sisältää valmennuksena myönnettävän viittomakielen opetuksen subjektiivisena oikeutena. Voimassa olevassa laissa valmennus on puolestaan harkinnanvaraista. Tällä on merkitystä, koska yli 90 prosenttia kuulovammaisista lapsista syntyy vanhemmille, joilla ei ole ennestään mitään kokemusta kuulovammasta tai viittomakielestä. Nykyinen laki on käytännössä johtanut siihen, ettei kuulovammaisena syntyneen lapsen perheelle välttämättä myönnetä lainkaan viittomakielen opetusta tai heille myönnetään vain kertaluonteinen 20 tunnin opetuskokonaisuus. Tämä ei riitä kokonaisen kielen oppimiseen saati niihin kielellisiin tarpeisiin, joita lapsen kasvaessa tulee. Mikäli lain voimaantuloa nyt siirretään, seurauksena on pahimmillaan taas uusi ryhmä kuulovammaisia lapsia ilman kunnollista kielitaitoa.

Kuurojen Liiton lausunto hallituksen tiedonantoon yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja syrjimättömyyden edistämisestä

Valtioneuvosto on perustanut työryhmän valmistelemaan hallituksen tiedonantoa yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja syrjimättömyyden edistämisestä suomalaisessa yhteiskunnassa. Työryhmä on pyytänyt kirjallisia kuulemisia työnsä tueksi, ja myös Kuurojen Liitto on antanut oman lausuntonsa. Ensinnäkin Kuurojen Liitto pitää ensiarvoisen tärkeänä, että viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessi jatkuu valtioneuvoston työryhmän tekemän esityksen pohjalta. Hallituksen asettama tavoite viittomakielen ja viittomakielisten aseman parantamiseksi vaatii pohjakseen sekä menneiden että nykyisten vääryyksien selvittämisen, jotta yhteiskunnan syrjiviä rakenteita voidaan tunnistaa ja purkaa. Toiseksi liitto ilmaisi huolensa tulkkauspalvelujen ongelmien sivuuttamisesta hallitusohjelmassa, mahdollisten leikkausten vaikutuksista viittomakielisten palveluihin sekä moniperustaisesta syrjinnästä. Kuurot ja viittomakieliset kohtaavat edelleen rakenteellista syrjintää muun muassa viittomakielen perheopetuksen saamisessa, koulupolulla, työelämässä, tulkkauspalvelussa, tiedonsaannissa sekä muissa palveluissa. Esimerkiksi tulkkia on vaikea saada ilta- tai yöaikaan edes hätätapauksissa, eikä viittomakielistä hätäilmoitusta voi tehdä ympärivuorokautisesti. Lisäksi Kuurojen Liitto toivoo, että viittomakielibarometri toteutettaisiin uudelleen.

Ylen palveluiden saavutettavuus parantunut

Ylen omassa kyselytutkimuksessa tarkasteltiin Ylen palveluiden saavutettavuutta palvelukohtaisesti. Listatut palvelut olivat Yle.fi-verkkosivut, Yle-mobiiliapplikaatio, Yle Areenan tekninen saavutettavuus, Yle Areenan sisällöt ja Ylen televisiolähetykset. Yleisesti noin puolet vastanneista oli huomannut palveluiden parantuneen viimeisen vuoden aikana. Nykyisin Yle tulkkaa osan lastenohjelmistaan suomenkieliselle ja suomenruotsalaiselle viittomakielelle, ja tulkkauksia on tehty myös uutis- ja ajankohtaissisältöihin enemmän kuin aiemmin. Myös esimerkiksi Linnan juhlat on tulkattu sekä suomen- että ruotsinkieliselle viittomakielelle, ja Uuden Musiikin Kilpailun yhteydessä kokeiltiin ensimmäistä kertaa selostusta ja lauluesitysten tulkintaa viittomakielelle.

Nuorisotyö ottaa Whatsapp-yhteisöt käyttöön

Nuorisotyö kokeilee uutta tiedotustapaa, suoria Whatsapp-viestejä ja -videoita. Näin saat tietoja lähestyvistä tapahtumista suoraan puhelimeesi! Yhteisössä vain ylläpitäjät voivat lähettää viestejä ja nähdä kaikki osallistujat. Voit lähettää ylläpitäjille kysymyksiä yksityisviesteillä. Osallistujat eivät näe toisiaan, mutta jos reagoit ylläpitäjän viestiin esimerkiksi peukuttamalla, numerosi näkyy muille. Yhteisöjä on kaikkiaan kolme: 7−12-vuotiaiden huoltajille tarkoitettu yhteisö, 13−17-vuotiaille ja heidän huoltajilleen tarkoitettu yhteisö sekä 18−35 -vuotiaille nuorille tarkoitettu yhteisö. Tervetuloa mukaan!

Ursa Verbum tulee taas!

Viittomakielisen kirjallisuuden ja ilmaisun tapahtuma Ursa Verbum järjestetään jälleen lauantaina 26. elokuuta 10−15 Luckan Helsingissä! Kaksikielinen tapahtuma tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden sukeltaa viittomakielisen kirjallisuuden maailmaan ja tutustua viittomakieliseen ilmaisuun eri muodoissaan työpajojen, Pecha Kucha -luentojen ja paneelikeskustelun myötä. Ursa Minor julkaisee ohjelman lähiaikoina. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Töihin toimivaa tulkkausta -keskusteluilta

Viittomakielisiä työskentelee lukuisilla aloilla, monissa eri ammateissa, ja usein myös ei-viittovissa ympäristöissä. Viime aikoina tulkkausten määrä erilaisissa työelämätilanteissa on lisääntynyt. Työelämätulkkauksiin syvennytään Töihin toimivaa tulkkausta -illassa tiistaina 29. elokuuta klo 18.00−19.30. Tapahtuma järjestetään Zoomissa. Tapahtuman aikana käydään läpi työelämätulkkausten keskeisiä asioita, kuten tulkkilistojen toimintaa sekä yhteistyön tekemisen tapoja asiakkaiden ja tulkkien kesken. Lisäksi nähdään videoterveisiä työelämätulkkausta käyttäviltä asiakkailta. Tapahtuma on viittomakielinen, ja kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita osallistumaan ilman ennakkoilmoittautumista oheisen linkin kautta.