Längd: 05:49
Textning: Svenska
Språk: Finlandssvenskt teckenspråk

Finlands Dövas Förbunds nyhetsöversikt 9.2.2024

Kurs för finlandssvenskar i juli

I år ordnar förbundet igen kurs för finlandssvenskar. Kursen ordnas 9-12.7.2024 i Sjundeå, på Hotell Siuntio. Denna gång sammanförs kurs för familjer och unga vuxna. Det planeras program som är gemensamt för alla deltagare men också egna helheter för familjerna och egna för unga vuxna. Välkommen och trivas med andra finlandssvenskar, lyssna på föreläsning, gå diskussioner om minoritetsstress, simma, och till exempel spela minigolf. Kursen är gratis och inkluderar boende och måltider. Sista anmälningsdagen är den sista mars och du kan anmäla dig via länken intill.

I UMK i år med tre teckenspråkiga kommentatorer!

Yles tävling för Ny Musik når sin höjdpunkt lördagen den 10 februari med UMK24-evenemang och show. Programmet har nu tre professionella i sitt teckenspråksteam. Förra året erbjöd Yle för första gången på teckenspråkig version av UMK-sändningen. Helheten har utvecklats baserat på responsen, och årets UMK 2024 teckenspråkiga team har vuxit: i år får vi se Silva Belghiti och Robin Hänninen tillsammans med förra årets solokommentator Miguel Peltomaa. UMK:s teckenspråkiga sändning sker i huvudsak på finskt teckenspråk, men Robin Hänninen inkluderar även finlandssvenskt teckenspråk. Peltomaa ansvarar för den konstnärliga tolkningen av låtarna till teckenspråk, medan Belghiti och Hänninen tar hand om resten av showen.

Teckenspråksdagen närmar sig

Det finska och det finlandssvenska teckenspråkens dag firas med ett webbinarium organiserat av Finlands Dövas Förbund den 12 februari klockan 12.00–15.00. Webbinariet behandlar bland annat det finlandssvenska teckenspråkets revitaliseringsprogram, kampanjen ”Vi tecknar tillsammans 2024” och forumet för minoritetsspråk i Finland. Alla är varmt välkomna att delta, evenemanget är tolkat.
Under webbinariet offentliggörs även vinnaren av hederspriset Årets teckenspråksbragd 2023. Priset tilldelas en person eller organisation som har arbetat för teckenspråkigas språkliga rättigheter i Finland, främjat ställningen för finländska teckenspråk och synliggjort teckenspråken. Dagen firas också i förväg lördagen den 10 februari klockan 12.00–15.00 med evenemanget ”Barnens teckenspråksdag”, som arrangeras av Ursa Minor i Annantalo, Helsingfors. Evenemanget lämpar sig särskilt för barn under skolåldern, men alla är välkomna att delta i det roliga evenemanget! Mer information hittar du via länken intill.

Rundabordssamtal om fortsättningen av sannings- och försoningsprocessen

Justitieministeriet arrangerade den 23 januari 2024 ett rundabordssamtal om sannings- och försoningsprocessen för döva och teckenspråkiga. Inbjudna var från Dövas Förbund Markku Jokinen och Laura Pajunen, samt representanter från Finlands Dövblinda rf, Finlandssvenska Teckenspråkiga rf och Dövas Historiska Sällskap samt en representanter från social- och hälsovårdsministeriet. Som ett resultat av samtalet inleddes en ny fas i processen, vilket innebär ´bland annat att en expert anställs för att planera den praktiska genomföringen av processen. Mer information om detta får vi senare.

Bekanta dig med Katainens grisgård i det nya programmet från Teckenspråksbiblioteket

Har du alltid velat veta vad en vardag på en grisgård innebär? Då är det din lyckodag, för i Teckenspråksbibliotekets nya program berättar den döva bonden Ari Katainen om sitt liv på sin grisgård i Pielavesi, som han har skött oavbrutet sedan 1993. Så sätt igång och titta!